Zum Hauptinhalt springen

Hennig, T., Schröder, R., Motherby, C. & Schütt, M-L. (2024). Stichwort: Schulischer Nachteilsausgleich bei Aufmerksamkeitsdefizit-/Hyperaktivitätsstörung (ADHS). Psychologie in Erziehung und Unterricht (71, 256-267). http://dx.doi.org/10.2378/peu2024.art24d

Hennig, T. (2024). Das Coaching „DiAktiv“ zur Verbesserung der Diagnostik mit Jugendlichen mit Lernschwierigkeiten: Konzept und erste Umsetzung durch Studierende. In. G. Kaiser, J. Doll & E. Arnold (Hrsg.), Lehrbuch Innovative Ansätze zur Veränderung der Lehrkräfteausbildung (297-314). Münster: Waxmann. https://www.waxmann.com/index.php?eID=download&buchnr=4878

Linderkamp, F.; Hennig, T. & Schramm, S.A. (2024). ADHS bei Jugendlichen: Das Lerntraining LeJA (2., vollst. überarb. Aufl.). Potsdam: Universitätsverlag. https://doi.org/10.25932/publishup-60872

Reininger, K.M., Koulen, H., Biel, H.M., Hennig, T., Pietras, L., Kokot, M.R., Löwe, B., Briken, P. & Moritz, S. (2024). A pilot study of metacognitive training in U.S. Republican leaners: Reducing polarization toward LGBTIQ+ persons.  Archives of Sexual Behavior. https://link.springer.com/article/10.1007/s10508-024-02856-y

Reininger, K.M., Biel, H.M., Hennig, T., Moritz, S., Briken, P. & Löwe, B. (2024). Testing Heinz Kohut’s thoughts on narcissism and narcissistic rage: Narcissistic injury paves the way for radicalization and subclinical paranoid states – an experimental study,  Psychoanalytic Psychotherapy. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/02668734.2023.2274450

Hennig, T. , Köpke, R., Motherby, C., Schütt, M.-L. (2023). Evidenzbasierte Maßnahmen des Nachteilsausgleichs bei ADHS (EMNA) [Flyer]. https://www.uni-potsdam.de/fileadmin/projects/inklusion/PDFs/Flyer_EMNA_PrintAtHome.pdf

Hennig, T., Reininger K.M., Schütt M.-L., Doll J. &  Ricken G. (2023). Essentialist beliefs about attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD): An empirical study with preservice teachers. Emotional and Behavioural Difficulties. https://doi.org/10.1080/13632752.2023.2199480

Reininger, K. M., Biel, H. M., Hennig, T., Zitzmann, S., Weigel, A., Spitzer, C., Toussaint, A., & Löwe, B. (2023). Beliefs about emotions predict psychological stress related to somatic symptoms. British Journal of Clinical Psychology, 62(4), 699–716. https://doi.org/10.1111/bjc.12438

Reininger, K. M., Biel, H. M., Algner-Herzmann, D., Hennig, T., Liebherz, S., Kröger, C., Moritz, S., Briken, P., & Löwe, B. (2023). Validation of the German version of the Comparative Psychotherapy Process Scale. Psychotherapy. Advance online publication. https:// i.org/10.1037/pst0000510

Strakeljahn, F., Lincoln T.M., Hennig, T. & Schlier, B. (2023). The use of adaptive emotion regulation strategies in people with attenuated psychotic symptoms: Results from a two-week diary study. Schizophrenia Research, 225, 233-238. https://doi.org/10.1016/j.schres.2023.03.037

Hennig, T., Schütt, M.-L. & Ricken, G. (2022). Einschätzungen von Schulen zur Aufmerksamkeitsdefizit-/Hyperaktivitätsstörung (ADHS): Auftreten, Schwierigkeiten, positive Aspekte und Förderung. Vierteljahresschrift für Heilpädagogik und ihre Nachbargebietehttp://dx.doi.org/10.2378/vhn2022.art43d

Biel, H. M., Löwe, B., Briken, P., Hennig, T., Krott, N. R., Jungclaußen, I., Liebherz, S., Weigel, A., & Reininger, K. M. (2022). Affektive Mentalisierung als wahrgenommene Kontrollierbarkeit und Nützlichkeit von Emotionen: Validierung einer deutschsprachigen Version des Emotion Beliefs Questionnaire. Die Psychotherapiehttps://doi.org/10.1007/s00278-022-00633-7

Hennig, T. (2022). ADHS im Jugendalter. In Ruhmland, M. & Christiansen, H.: Praxiswissen ADHS: Unterstützung im Lebenslauf (S. 88-122). Stuttgart: Kohlhammer.

Groenman, A. P., Hornstra, R., Hoekstra, P. J., … Hennig, T., … Luman, M., van der Oord, S., & van den Hoofdakker, B. J. (2022). Behavioral treatments for children and adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorder: An individual participant data meta-analysis. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry. 61(2), 144-158. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2021.02.024

Hennig, T., Reininger, K. M., Schütt, M.-L., Doll, J. & Ricken, G. (2021). Zusammenhänge von Annahmen über ADHS mit günstigen und ungünstigen Erwartungen: Eine explorative Studie mit angehenden sonderpädagogischen Lehrkräften. Empirische Sonderpädagogik, 3, 238-266. doi: 10.25656/01:23915 (PDF)

Reininger, K. M., Biel, H., Zapf, H., Krott, N. R., Hennig, T., Moritz, S., Löwe, B., Jungclaussen, I. & Algner-Herzmann, D. (2021). Psychotherapeutische gruppenbezogene Identifikationen, Vertiefungsverfahrenszugehörigkeit und Einstellungen zur Reform der Psychotherapeut:innenausbildung. PdP - Psychodynamische Psychotherapie, 20(2), 167-181. doi: 10.21706/pdp-20-2-167

Hennig, T., Schlier, B., & Lincoln, T.M. (2020). Sleep and psychotic symptoms: An actigraphy and diary study with young adults with low and elevated psychosis proneness. Schizophrenia Research, 221, 12-19.  https://doi.org/10.1016/j.schres.2019.09.012

Hennig, T. (2019). Shame triggers paranoia in adolescents with elevated psychosis proneness. Psychosis: Psychological, Social and Integrative Approaches, 11(4), 331-341. https://doi.org/10.1080/17522439.2019.1634125

Hennig, T. & Lincoln, T.M. (2018). Sleeping Paranoia Away? An Actigraphy and Experience-Sampling Study with Adolescents. Child Psychiatry & Human Development, 49(1), 63–72. https://doi.org/10.1007/s10578-017-0729-9

Hennig, T., Schramm, S.A., & Linderkamp, F. (2018). Cross-informant disagreement on behavioral symptoms in adolescent attention-deficit/hyperactivity disorder and its impact on treatment effects. European Journal of Psychological Assessment, 34, 79-86. https://doi.org/10.1027/1015-5759/a000446

Börnert-Ringleb, M., Schramm, S.A., Hennig, T. & Linderkamp, F. (2018). Überprüfung der differentiellen Validität der Untertests Alertness, Go/Nogo und Flexibilität der Testbatterie zur Aufmerksamkeitsprüfung (TAP) bei der Diagnosestellung von Aufmerksamkeitsdefizit-/Hyperaktivitätsstörungen im Jugendalter. Empirische Sonderpädagogik 2018(1), 85-99. PDF

Lincoln, T.M. & Hennig, T. (2018). Psychotische Störungen. In S. Schneider & J. Margraf (Hrsg.), Lehrbuch der Verhaltenstherapie. Band 3: Störungen im Kindes- und Jugendalter. Heidelberg: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-57369-3_40

Linderkamp, F. & Hennig, T. (2018). Soziale Kompetenzen. In G.W. Lauth & F. Linderkamp (Hrsg.), Verhaltenstherapie mit Kindern und Jugendlichen: Praxishandbuch (4., vollst. überarb. Aufl.). Weinheim: Beltz PVU.

Hennig, T., Jaya, E., & Lincoln, T.M. (2017). Bullying mediates between Attention-Deficit/Hyper Activity Disorder in childhood and psychotic experiences in early adolescence. Schizophrenia Bulletin, 43(5), 1036-1044. doi: 10.1093/schbul/sbw139

Hennig, T., Jaya, E.S., Koglin, U., & Lincoln, T.M. (2017). Associations of attention-deficit/hyperactivity and other childhood disorders with psychotic experiences and disorders in adolescence. European Child and Adolescent Psychiatry., 26(4), 421-431. doi:10.1007/s00787-016-0904-8.

Hennig, T., Koglin, U., Schmidt, S., Petermann, F., & Brähler, E. (2017). Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder symptoms and life satisfaction in a representative adolescent and adult Sample. Journal of Nervous and Mental Disease. 205(9), 720–724. doi: 10.1097/NMD.0000000000000700

Hennig, T., Krkovic, K., & Lincoln T. (2017). What predicts inattention in adolescents? An experience-sampling study comparing chronotype, subjective and objective sleep parameters. Sleep Medicine, 38, 58-63. doi: 10.1016/j.sleep.2017.07.009

Hennig, T., Schramm. S.A. & Linderkamp, F. (2017). Einschätzung des Arbeits- und Sozialverhaltens durch Lehrkräfte – eine Validierungsstudie. Empirische Sonderpädagogik, 9(1), 52-65. PDF

Schlier, B., Hennig, T. & Lincoln, T. M. (2017). Measuring Fluctuations across the Continuum of Auditory Hallucinations. Development and Validation of a State Inventory. Psychiatry Research, 253, 325-332. doi: 10.1016/j.psychres.2017.03.051.

Hennig, T.; Schramm, S.A.; Linderkamp, F. & Koglin, U. (2016). Mediation and moderation of outcome in a training intervention for adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorder. Journal of Cognitive Education and Psychology, 15(3), 412-427. https://doi.org/10.1891/1945-8959.15.3.412

Schramm. S.A.; Hennig, T. & Linderkamp, F. (2016). Training problem-solving- and organizational skills in adolescents with ADHD: a randomized controlled trial. Journal of Cognitive Education and Psychology, 15(3), 391-411. https://doi.org/10.1891/1945-8959.15.3.391

Hennig, T. (2013). Differentielle Wirksamkeit eines Lerntrainings für Jugendliche mit Aufmerksamkeitsstörungen. Dissertation, Universität Oldenburg.

Linderkamp, F.; Hennig, T. & Schramm, S.A. (2011). ADHS bei Jugendlichen. Das Lerntraining LeJA. Weinheim: Beltz PVU.

Hennig, T. & Schramm, S.A. (2011). Das Lerntraining für Jugendliche mit Aufmerksamkeitsstörungen (LeJA) – Konzept, Kasuistik und erste Ergebnisse einer Wirksamkeitsstudie. In Linderkamp, F. (Hrsg.). ADHS im Jugend- und Erwachsenenalter: Bedingungsgefüge und Therapiekonzepte (99-127). Tübingen: dgvt Verlag.

Hennig, T. & Schramm, S.A. (2010). A training of learning skills for adolescents with ADHD (LeJA): Empirically based conceptualisation and first findings of efficacy. In Knorth, E.J.; Kalverboer, M.E. & Knot-Dickscheit, J. (eds.), Inside Out. How Interventions in Child and Family Care Work (633-635). Antwerp: Garant.

Linderkamp, F.; Hennig, T. & Schramm, S.A. (2010). Das Lerntraining für Jugendliche mit Aufmerksamkeitsstörungen (LeJA). Konzept und Kasuistik. Verhaltenstherapie mit Kindern & Jugendlichen, 6 (2), 107-116.