Skip to main content

Theresa Mros

Academic associate

 

Campus Golm
Bulding 24, Room 2.66
Karl-Liebknecht-Straße 24-25
14476 Potsdam

 

consulting hours
after arrangement

Academic and occupational background:

2024

Doctoral degree in Philosophy at Freie Universität Berlin:  "Identification with the culture of origin and the host culture Germany. Implications for student learning and the professional skills of teachers"

since 10/2023            

Researcher/Lecturer at the professorship for school development, University of Potsdam

 

since 10/2018

Researcher/Lecturer at the department for school and teaching research, Freie Universität Berlin

 

09/2020

M.Ed. Teaching qualification for the subjects Spanish and History,  University of Potsdam

 

09/2014

M.A. Educational Sciences, Freie Universität Berlin

 

Research Interests:

  • Implicit attitudes
  • Social stereotypes and metastereotypes
  • Students and teachers with a migration background
  • Connections between social and cultural group affiliations

 

Selected publications:

  • Frühauf, M., Hildebrandt, J., Mros, T., Zander, L., McElvany, N., & Hannover, B. (2023). Does an immigrant teacher help immigrant students cope with stereotype threat? Preservice teachers' and school students' perceptions of teacher bias, sensitivity, and motivational support, as well as stereotype threat effects on immigrant students' learning. Social Psychology Education. https://doi.org/10.1007/s11218-023-09793-z
  • Ollrogge, K., Frühauf, M., Mros, T., Boettger, J., Höhne, E., McElvany, N., Zander, L. & Hannover, B. (2022). Can I dismiss the stereotype – as my teacher did? Influence of stereotype activation and an immigrant teacher on student learning. Social Psychology Education. https://doi.org/10.1007/s11218-022-09707-5

 

Selected conference presentations:

  • Kreutzmann, M., Koeppen, K., Mros, T. & Hannover, B. (2023). Überzeugungen und Selbstwirksamkeitserwartungen im Unterrichten leistungsheterogener Lerngruppen. Unterschiede zwischen ethnischen Minoritäts- und Majoritätslehramtsstudierenden und Auswirkungen auf die Adaptivität des Lehrkraftverhaltens in Lehrkraft-Lernenden-Dyaden. Vortrag auf der 10. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Duisburg-Essen, Deutschland.
  • Mros, T., Frühauf, M. & Hannover B. (2022). Sind Stereotype beim Lernen weniger bedrohlich als in einer Leistungssituation? Unerwartete Effekte der Aktivierung eines Stereotyps über türkischsprechende Schüler:innen auf Wortlernzuwächse. Vortrag auf der 9. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Bamberg, Deutschland.
  • Mros, T., Ollrogge, K., Frühauf, M. & Hannover B. (2021). Wortschatzerwerb bei türkischen Jugendlichen nach implizitem Stereotype-Threat durch eine türkische Lehrkraft. Vortrag auf der 18. Tagung der Fachgruppe Pädagogische Psychologie (PaePsy), Heidelberg, Deutschland.
  • Frühauf, M., Mros, T., Böttger, J., Ollrogge, K., & Hannover, B. (2021). Word learning gains of Turkish origin students under stereotype threat activated by an ingroup or outgroup teacher. Vortrag auf der 3rd Cultural Diversity, Migration and Education Conference (CDME), Potsdam, Deutschland.

Teaching:

Courses of the current semester can be found in the course catalog on PULS