Skip to main content

Dr. Claudia Neuendorf

Academic associate

 

Campus Golm
Building 24, Room 2.77
Karl-Liebknecht-Straße 24-25
14476 Potsdam

 

consulting hours
after arrangement

Academic and occupational background:

since 11/2023

Researcher (PostDoc),

Project „Multidimensional Heterogeneity in the Classroom: Measurement, Effects, Mechanisms (MuHiK), University of Potsdam

01/2022 – 10/2023

Researcher (PreDoc-PostDoc)

Hector Research Institute for Education Science and Psychology,  Eberhard Karls University Tübingen

05/2018 – 10/2022

Promotion im Fach Erziehungswissenschaft (summa cum laude), Universität Potsdam

02/2021 // 04/2021

Institute for Analytical Sociology, Linköping University, Sweden

05/2014 – 12/2021

Researcher (PreDoc)

Project „German Network for Educational Research Data - Building a research data infrastructure for educational studies in Germany“

Research data centre at the Institute for Educational Quality Improvement (FDZ am IQB)

10/2010 – 12/2013

M.Sc. Psychologie

Friedrich-Schiller-University Jena

08/2011 – 12/2011

Pennsylvania State University, State College, USA

Department for Human Development and Family Studies

10/2007 – 09/2010

B.Sc. Psychologie

Friedrich-Schiller-University Jena

Selected publications:

  • Neuendorf, C. & Jansen. M. (2023). Comparing Different Facets of the Social Integration of High-Achieving Students in Their Classroom: No Gender Stereotyping, but Some Non-Linear Relationships. Journal of Educational Psychology, 115(4), 609-623. https://dx.doi.org/10.1037/edu0000778
  • Neuendorf, C., Jansen, M., Kuhl, P., & Vock, M. (2023). Wer ist leistungsstark? Operationalisierung von Leistungsstärke in der empirischen Bildungsforschung seit dem Jahr 2000 [Who is a high achiever? Operationalization of high achievement in educational research since the year 2000]. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 37(1-2), 1-19.
    https://doi.org/10.1024/1010-0652/a000343
  • Jansen, M., Neuendorf, C., & Kocaj, A. (2021). Welche Potenziale bieten Sekundäranalysen für die Erhöhung von Forschungsqualität und Replizierbarkeit? Zur Rolle von Multiversumsanalysen und integrativen Datenanalysen für die Bestimmung der Robustheit und Generalisierbarkeit von Forschungsbefunden [The potentials of secondary data analysis for increasing the quality and replicability of educational research results – Using multiverse analysis and integrative data analysis to examine robustness and generalizability.]. Zeitschrift für Pädagogik 6, 840-859. https://doi.org/10.3262/ZP2106840
  • Neuendorf, C., Jansen, M., & Kuhl, P. (2020) Competence Development of High Achievers Within the Highest Track in German Secondary School: Evidence for Matthew Effects or Compensation? Learning and Individual Differences 77, 101816. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2019.101816
  • Neuendorf, C., Kuhl, P., & Jansen, M. (2017). Leistungsstarke Schülerinnen und Schüler in Deutschland [High-achieving students in Germany.]. In P. Stanat, S. Schipolowski, C. Rjosk, S. Weirich, & N. Haag (Hrsg.), IQB-Bildungstrend 2016. Kompetenzen in den Fächern Deutsch und Mathematik

 

Selected conference presentations:

  • Neuendorf, C. (2023). Open Science and Pre-Registration. Workshop at the pre-conference of the Fachgruppe Pädagogische Psychologie der DGPs, Kiel.
  • Breznau, N., Neuendorf, C., Young, C., & Short, C. (2023). The Promise and Pitfalls of Multiverse Analysis: A Moderated Discussion. Metascience 2023 Conference, Washington D.C., USA
  • Neuendorf, C. & Jansen, M. (2023). Do Gender Norms for Achievement Affect Students’ Social Integration? Vortrag, American Educational Research Association (AERA), Chicago.
  • Neuendorf, C. (2023). Forschungsdaten sichern und weitergeben. [Data sharing and data protection.] Beitrag im Symposium „Forschungsdaten erheben, sichern, weitergeben und nachnutzen – Konzepte und Praxisbeispiele aus dem Verbund Forschungsdaten Bildung.“ (Bayer, S.). 10. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Essen.
  • Neuendorf, C., Kuhl, P. & Jansen, M. (2018). Konzeptionelle Herausforderungen bei der Untersuchung leistungsstarker Schülerinnen und Schüler. [Conceptional challenges when researching high-achieving students.] Vortrag im Symposium „Heterogenität als Herausforderung für pädagogisches Handeln: Ergebnisse des IQB-Bildungstrends 2016“ (Rjosk, C, Haag, N., Weirich, S., Schipolowski, S., & Stanat, P.) 6. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Basel, Schweiz.
  • Neuendorf, C. & Kuhl, P. (2017). Differenzielle Entwicklungsmuster leistungsstarker Schülerinnen und Schüler. [Differential developmental patterns of high-achieving students.] Vortrag. 5. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), 2017, Heidelberg.