Zum Hauptinhalt springen

Proceedings

2024

Anita Susann Krüger, Nadine Dittert, and Ulrike Lucke. 2024. Developing a hybrid Escape Game to enhance Digital Sovereignty across all ages: Entwicklung eines hybriden Escape Games zur altersübergreifenden Förderung digitaler Souveränität. In Proceedings of Mensch und Computer 2024 (MuC '24). Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, 424–431. doi.org/10.1145/3670653.3677478

Samoilova, E.; Sluyter-Gäthje, H.; Skorinkin, D.; Schnaitter, H.; Trilcke, P.; Lucke, U. 2024. Forschungsgeleitete Vermittlung von Datenkompetenz. Mediendidaktische Aufbereitung von Fallstudien zu Bildungsangeboten. In Proceedings of Informatik 2024 – Lock-in or log out? Wie digitale Souveränität gelingt, Gesellschaft für Informatik e.V., Bonn, Germany, 2151–2164. ISBN: 978-3-88579-746-3. Wiesbaden, Germany, September 24-26, 2024.

Nowotny, Florian; Berkhan, Chantal; Lucke, Ulrike (2024): Virtual Reality in der technischen Berufsbildung: Ein praxisorientierter Ansatz zur Konzeption immersiver Lernszenarien. Proceedings of DELFI 2024. DOI: 10.18420/delfi2024_19. Gesellschaft für Informatik e.V.

Wiepke, Axel; Hacke, Alexander; Lucke, Ulrike; Manz, Christian (2024): Phasen der Problemlösekompetenz bei der Korrektur elektrischer Schaltkreise in einer VR-Lernumgebung. Proceedings of DELFI 2024. DOI: 10.18420/delfi2024_18. Gesellschaft für Informatik e.V.

Olari, V.; Zoppke, T.; Reger, M.; Samoilova, E.; Kandlhofer, M.; Dagiene, V.; Romeike, R., Lieckfeld, A. S.; Lucke, U.: "Introduction of Artificial Intelligence Literacy and Data Literacy in Computer Science Teacher Education". In Proceedings of the 23rd Koli Calling International Conference on Computing Education Research (Koli Calling '23). Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, Article 47, 1–2. 2024. doi.org/10.1145/3631802.3631851

Olari, Viktoriya; Zoppke, Till; Reger, Martin; Samoilova, Evgenia; Kandlhofer, Martin; Dagiene, Valentina; Lucke, Ulrike; Romeike, Ralf: Professional Development for Teachers in Artificial Intelligence and Data Literacy, In: Proceedings of IFIP TC3 Open Conference on Computers in Education. Bournemouth, UK, February 27-March 1, 2024.

Bernoth, J.; Al Laban, F.; Lucke, U.: "Utilizing Personas to Create Infrastructures for Research Data and Software Management". Hochschule 2034, im Erscheinen, 2024.

Riedel, C.; Chowdhury, S. H. ; Engbert, R.; Lucke, U. (2024): Perceived Barriers to Open Science among Researchers in Mathematics, Natural Sciences, and Cognitive Sciences. INFORMATIK 2024. DOI: 10.18420/inf2024_186. Gesellschaft für Informatik e.V.

2023

Beddor, P. S., Coetzee, A., Calloway, I., Tobin, S., & Purse, R. (2023). Individuals’ perceptual retuning predicts articulatory accommodation: Implications for sound change. International Congress of Phonetic Sciences.

Riedel, C.; Wiepke, A.; Jacob, B.; Hartmann, N.; Lucke, U. (2023). Recommendations for Using Data Management Plans in Academic Research Data Management Training. In: Fachtagung Hochschuldidaktik Informatik (HDI) 2023 - Conference Proceedings, 145–152. doi.org/10.5281/zenodo.10255524

Tobin, Stephen; Wiepke, Axel; Lucke, Ulrike (2023): A VR Classroom with Digital Media for Foreign Language Teacher Training. 21. Fachtagung Bildungstechnologien (DELFI). DOI: 10.18420/delfi2023-74. Bonn: Gesellschaft für Informatik e.V.. PISSN: 1617-5468. ISBN: 978-3-88579-732-6. pp. 319-320. Posterbeiträge. Aachen. 11.-13. September 2023

Riedel, C.; Nowotny, F.; Dodiya, J.; Occhipinti, M.; Lucke, U. (2023). Integrating Textured 3D Models from Drone Images into Virtual Reality for Planetary Analog Training: A Case Study from the 2023 Vulcano Summer School. In: 7th annual workshop of the Deutsche Astrobiologische Gesellschaft e.V. (DAbG), 19-20. 

Unnithan, V.; Sohl, F.; Riedel, C. (2023). From planetary sciences, earth sciences, volcanology to robotics and agriculture: Highlights from the 7th Summer School on Vulcano, Sicily, 2023. In: GeoBerlin 2023. 

Mertzen D.; Jacob, B.; Lucke, U.; Riedel, C. (2023). FDM-Capacity Building im Tandem – Kooperation von Zentraleinrichtung und Sonderforschungsbereich an der Universität Potsdam. In: E-Science-Tage 2023.

Rörtgen, S.; Brenner, R.; Zimmermann, H.; Hupfer, M.; Zobel, A.; Lucke, U. (2023). Metadata for a National Educational Infrastructure - Current Landscape and Remaining Issues. appears in: Proc. DeLFI 2023.

Knoth, Alexander; Soldo, Erwin; Clancy, Kathleen; Lucke, Ulrike (2023): A Distributed Infrastructure for Secure Diplomas: Proof of Concept and First Experiences. In:. Proceedings of European University Information Systems Congress 2023: EasyChair (EPiC Series in Computing), 181-168.

Ziemann, Felix; Nguyen, Duy; Blum, Franziska; Lucke, Ulrike (2023): Personalized Recommendations for Individual Learning Pathways: Supporting Ukrainian Refugee Students in Continuing their University Education. In:. Proceedings of European University Information Systems Congress 2023: EasyChair (EPiC Series in Computing), 170-158.

Heyde, Markus von der; Goebel, Matthias; Zoerner, Dietmar; Lucke, Ulrike (2023): Integrating AI Tools with Campus Infrastructure to Support the Life Cycle of Study Regulations. In:. Proceedings of European University Information Systems Congress 2023: EasyChair (EPiC Series in Computing), 332-318.

Heyde, Markus von der; Otunuya, Chukwunwike; Goebel, Matthias; Zoerner, Dietmar; Lucke, Ulrike (2023): Automatic and Interactive Validation of Study Regulations in Accreditation Processes of Higher Education Institutions. In:. Proceedings of European University Information Systems Congress 2023: EasyChair (EPiC Series in Computing), 320-307.

Al Laban, Firas; Bernoth, Jan; Goedicke, Michael; Lucke, Ulrike; Striewe, Michael; Wieder, Philipp; Yahyapour, Ramin (2023): Establishing the Research Data Management Container in NFDIxCS. In: Proceedings of the Conference on Research Data Infrastructure 1. DOI: 10.52825/cordi.v1i.395.

Bernoth, Jan (2023): Tailoring Documentation for Stakeholder Groups on the Example of a Dashboard. In: Workshop on Metadata and Research (objects) Management for Linked Open Science (3. : 2023 : Online), DOI: 10.4126/FRL01-006444987

2022

Riedel, C.; Michael, G.; Orgel, C.; Baum, C.; van der Bogert; C. H.; Hiesinger, H. (2022): The Global Spatial Randomness of Impact Craters on Mercury, Venus, and the Moon. 53rd Lunar and Planetary Science Conference, 2678, 1582.

Riedel, C.; Minton, D. A.; Michael, G.; Orgel, C.; van der Bogert, C. H.; Hiesinger, H. (2022): Relative to Their Size, Small Craters are More Destructive to the Lunar Topography Than Large Craters. 53rd Lunar and Planetary Science Conference, 2678, 1596.

Huang, Y. H.; Riedel, C.; Soderblom, J. M.; Krein, S. B.; Orgel, C.; Hirabayashi, M.; Minton, D. A. (2022): Understanding the Global Spatial Distribution of Impact Craters on the Moon Using the Buffered Non-Sparseness Correction Technique. LPI Contributions, 2702, 2019.

Huang, Y. H.; Riedel, C.; Soderblom, J.; Krein, S. B.; Orgel, C.; Hirabayashi, M.; Minton, D. A. (2022): Updated Lunar Global Crater Density Using Buffered Non-Sparseness Correction Reveals the Oldest Age in East Smythii Region. 53rd Lunar and Planetary Science Conference, 2678, 2957.

Wiepke, A. P., & Miklashevsky, A. (2022). Imaginary Worlds and Their Borders: An Opinion Article. Zweitveroffentlichungen Der Universitat Potsdam : Humanwissenschaftliche Reihe; 767. https://doi.org/10.25932/PUBLISHUP-55099

Riedel, C.; Geßner, H.; Seegebrecht, A.; Islam Ayon, S.; Hossen Chowdhury, S.; Engbert, R.; Lucke, U.: Including Data Management in Research Culture Increases the Reproducibility of Scientific Results. In: Proc. 52. Jahrestagung der Gesellschaft für Informatik (Informatik 2022), im Druck.

Lemcke, S.; Lucke, U.: “Und hier geht es übrigens jetzt gerade manuell weiter!” - Ergebnisse einer Expertenbefragung zur Digitalisierung in der Hochschulverwaltung. In: Proc. 52. Jahrestagung der Gesellschaft für Informatik (Informatik 2022), im Druck.

Lucke, U.; Köhler, T.; Assadi, G.; Moebert, T.; Müller, I.;  Kranz, J.; Viehöver, W.; Böschen, S.; Manzeschke, A. (2022): Interaktive Landkarten als ein Lernwerkzeug zur ethischen Exploration und Reflexion in Konstruktionsprozessen. In: Peter A. Henning, Michael Striewe und Matthias Wölfel (Hg.): DELFI 2022, Die 20. Fachtagung Bildungstechnologien der Gesellschaft für Informatik e.V., 12.-14. September 2022, Karlsruhe, P-322: Gesellschaft für Informatik e.V (LNI), S. 183–188.

Liebsch, L.; Weise, M.; Lucke, U.: Konzeption, Umsetzung und Evaluation einer Second-User-Komponente für eine VR-Lackierwerkstatt. In: Peter A. Henning, Michael Striewe und Matthias Wölfel (Hg.): DELFI 2022, Die 20. Fachtagung Bildungstechnologien der Gesellschaft für Informatik e.V., 12.-14. September 2022, Karlsruhe, P-322: Gesellschaft für Informatik e.V (LNI), S. 219–220.

Moebert, T. (2022). Zum Einfluss von Adaptivität auf die Interaktion mit Bildungstechnologien. In: Peter A. Henning, Michael Striewe und Matthias Wölfel (Hg.): DELFI 2022, Die 20. Fachtagung Bildungstechnologien der Gesellschaft für Informatik e.V., 12.-14. September 2022, Karlsruhe, P-322: Gesellschaft für Informatik e.V (LNI), S. 51–62.

Wiepke, A., Hildebrandt, C., Hagen, N., Krüger, A. S., Lucke, U. & Banerji, A., (2022). Das VR-Labor-Klassenzimmer zur Professionalisierung von Lehramtsstudierenden der Chemie. In: Henning, P. A., Striewe, M.-0. 0. & Wölfel, M.-0. 0. (Hg.), 20. Fachtagung Bildungstechnologien (DELFI). Bonn: Gesellschaft für Informatik e.V.. (S. 177–182). DOI: 10.18420/delfi2022-030

Knoth, A.; Blum, F.; Soldo, E.; Lucke, U. (2022). Structural Challenges in the Educational System meet a Federated IT-Infrastructure for Education – Insights into a Real Lab. In: Cukurova, M.; Rummel, N.; Gillet, D.; McLaren, B.M.; Uhomoibhi, J. (Hg.), Proc. 14th International Conference on Computer Supported Education (CSEDU 2022), S. 369–375. https://doi.org/10.5220/0011085800003182.

2021

Zoerner, D.;Beschorner, P.; Michel, L. & Lucke, U.: "Minimal-invasive Messung lernrelevanter Parameter für den Einsatz im Game-based Learning". In: Kienle, A., Harrer, A., Haake, J. M. & Lingnau, A. (Hrsg.), DELFI 2021, Bonn: Gesellschaft für Informatik e.V., S. 193-198, 2021.

Strickroth, S.; Bußler, D. & Lucke, U.: "Container-based Dynamic Infrastructure for Education On-Demand". In: Kienle, A., Harrer, A., Haake, J. M. & Lingnau, A. (Hrsg.), DELFI 2021, Bonn: Gesellschaft für Informatik e.V., S. 205-216, 2021.

Zender, R. & Mulders, M.: "Social Virtual Reality als Medium für wissenschaftliche Online-Tagungen?". In: Kienle, A., Harrer, A., Haake, J. M. & Lingnau, A. (Hrsg.), DELFI 2021, Bonn: Gesellschaft für Informatik e.V., S. 25-36, 2021.

Wiepke, A.; Heinemann, B.; Lucke, U. & Schroeder, U.: "Jenseits des eigenen Klassenzimmers: Perspektiven & Weiterentwicklungen des VR-Classrooms". In: Kienle, A., Harrer, A., Haake, J. M. & Lingnau, A. (Hrsg.), DELFI 2021, Bonn: Gesellschaft für Informatik e.V., S. 331-336, 2021.

Elfreich, H. & Strickroth, S.: "munter: Eine App zur Unterstützung angehender Lehrpersonen bei der Durchführung ihres Unterrichts". In: Kienle, A., Harrer, A., Haake, J. M. & Lingnau, A. (Hrsg.), DELFI 2021, Bonn: Gesellschaft für Informatik e.V., S. 389-390, 2021.

Mulders, M.; Schmitz, A.; Weise, M. & Zender, R.: "Evaluierung einer VR-Lackierwerkstatt im agilen Projektvorgehen". In: Kienle, A., Harrer, A., Haake, J. M. & Lingnau, A. (Hrsg.), DELFI 2021, Bonn: Gesellschaft für Informatik e.V., S. 73-78, 2021.

Nowotny, F., Plötner, K. & Steinke, L.: "360-Grad- und Virtual Reality-Anwendungen im Fremdsprachenunterricht: Praxiserfahrungen aus einem multimodalen Masterseminar im hybriden Lehrformat (Fremdsprachendidaktik Französisch/Spanisch)". In: Kienle, A., Harrer, A., Haake, J. M. & Lingnau, A. (Hrsg.), DELFI 2021, Bonn: Gesellschaft für Informatik e.V., S. 85-90, 2021.

Bußler, D.; Lucke, U.; Strickroth, S.; Weihmann, L.: "Managing the Transition of Educational Technology from a Research Project to Productive Use". In: Software Engineering (Satellite Events), 2021.

Mulders, M; Zender, R.: "An Academic Conference In Virtual Reality? – Evaluation Of A SocialVR Conference". In: Proceedings of 2021 7th International Conference of the Immersive Learning Research Network (iLRN). Immersive Learning Research Network, S. 1–6, 2021.

Bernoth, J.; Kiy, A.; Lucke, U.: "Open-Source Portal Anwendungen in wissenschaftlichen Forschungsprojekten". In  Science Track FrOSCon 2018, S. 32-36. Hochschule Bonn-Rhein-Sieg, 2021.

2020

Auth, G.; von der Heyde, M.; Lucke, U.: "Hochschule 2030 - Welche Entwicklungen der IT prägen dieZukunft der Hochschulen?". In: Ralf H. Reussner, Anne Koziolek, Robert Heinrich (Hrsg.): Proceedings of Informatik 2020, LNI P-307, Bonn : Köllen, 2020, S. 439-442.

Köhler, T.; Lucke, U.; Zhang, X.: "Educational Media Technology and its Inclusive Potential. Findings from a multidisciplinary workshop covering recent approaches in informal, formal and continuous education". In: Clara Schumacher (Hrsg.): Proceedings of DELFI Workshops 2020, S. 114-120.

Lucke, U.: "Persönliche Lernumgebungen von Studierendenim Corona-Semester". In: Ralf H. Reussner, Anne Koziolek, Robert Heinrich (Hrsg.): Proceedings of Informatik 2020, LNI P-307, Bonn : Köllen, 2020, S. 485-496.

Zhang, X.; Köhler, T.; Lucke, U.: "The Diversity of Online Teaching in Chinese Universities During the Pandemic". In: Clara Schumacher (Hrsg.): Proceedings of DELFI Workshops 2020, S. 145-157.

Zender, R., Sander, P., Weise, M., Mulders, M., Lucke, U. & Kerres, M. Action-oriented Learning in a VR Painting Simulator. In: Emerging Technologies for Education – Proceedings of the 4th International Symposium on Emerging Technologies for Education, Springer, 2020, LNCS 11984, S. 46-51. 

Weise, M.; Schulz, I.; Tallig, G.; Zender, R.; Lucke, U.: Virtual Reality in der Fahrzeuglackierausbildung. In: Tagungsband des 66. Frühjahrskongresses der Gesellschaft für Arbeitswissenschaften,  Berlin, 2020.

Klaue, K.; Oehlschläger, P.; Zender, R.; Siebert, E.; Lucke, U; Herbst, U.; Hefner, M.: Automatisierung im Verhandlungstraining durch den Einsatz intelligenter Dialogsysteme und Virtual Reality. In: Proceedings der 15. Internationale Tagung Wirtschaftsinformatik (WI2020), GITO mbH Verlag, Potsdam, 2020. doi.org/10.30844/wi_2020_t3-klaue

Brix, O.; Schober, S.; Steinke, L.; Strickroth, S. (2020): Biblisches Hebräisch digital lehren und lernen: Praxiserfahrungen beim Aufbau eines Blended-Learning-Formats mit Moodle. In: Zender, R.; Ifenthaler, D.; Leonhardt, T. ; Schumacher, C. (Hrsg.); DELFI 2020 – Die 18. Fachtagung Bildungstechnologien der Gesellschaft für Informatik e.V.. Bonn: Gesellschaft für Informatik e.V. (S. 127-132).

Dehne, J.; Strickroth, S. & Lucke, U. (2020): FL-Trail: Gruppenbasiertes forschendes Lernen digital unterstützen . In: Zender, R.; Ifenthaler, D.; Leonhardt, T. & Schumacher, C. (Hrsg.): DELFI 2020 – Die 18. Fachtagung Bildungstechnologien der Gesellschaft für Informatik e.V.. Bonn: Gesellschaft für Informatik e.V. (S. 319-330).

Riemer, Nathanael & Nowotny, Florian. (2020). Entwicklung von VR-Anwendungen für kulturwissenschaftliche Schulfächer. In A. Beinsteiner, L. Blasch, T. Hug, P. Missomelius, & M. Rizzolli (Hrsg.), Augmentierte und virtuelle Wirklichkeiten (1. Auflage, S. 135–153). innsbruck university press.

2019

Tscherejkina, A.; Zinke, F.; Lucke, U.: Funktionale Dekomposition von Web-Diensten zur Darstellung auf taktilen Flächendisplays für Blinde. In Mensch und Computer 2019 (MuC’19), 2019, Hamburg, Germany. ACM, New York, NY, USA. doi.org/10.1145/3340764.3344894

Weise, M.; Zender, R.: A Systematic Literature Review on Independent Variables Used in User Studies on 3D Selection and Manipulation Techniques. In (Grimm, P.; Jung, Y.; Dörner R.; Geiger, C. Hrsg.): Virtuelle und Erweiterte Realität - 16. Workshop der GI-Fachgruppe VR/AR, Fulda, September, 2019.

Dehne, J.; Kiy, A.: Using an ontology based competence database for curriculum alignment of portfolio based learning. In (Schulz, S. Hrsg.): Proceedings der Pre-Conference-Workshops der 17. E-Learning Fachtagung Informatik co-located with 17th e-Learning Conference of the German Computer Society (DELFI 2019), Berlin, Germany, September 16, 2019; S. 112–119.

Bernoth, J.; Kiy, A.; Lucke, U.: Analytics-Dashboard für Lehre, Forschung und Transfer. In (Pinkwart, N.; Konert, J. Hrsg.): DELFI 2019. Gesellschaft für Informatik e.V, Bonn, 2019; S. 333–334.

Geßner, H.; Kiy, A.: A mobile campus application as a sensor node for Personal Learning Environments. In (Pinkwart, N.; Konert, J. Hrsg.): DELFI 2019. Gesellschaft für Informatik e.V, Bonn, 2019; S. 187–192.

Wiepke, A.; Richter, E.; Zender, R., Richter, D.: Einsatz von Virtual Reality zum Aufbau von Klassenmanagement-Kompetenzen im Lehramtsstudium. In (Pinkwart, N.; Konert, J., Hrsg.): DeLFI 2019 - Die 17. E-Learning Fachtagung Informatik, Bonn, 2019; S. 133-144.

Moebert, T.; Lucke, U.: E.V.A - Emotionen Verstehen und Ausdrücken. In (Pinkwart, N.; Konert, J., Hrsg.): DeLFI 2019 - Die 17. E-Learning Fachtagung Informatik, Bonn, 2019.

Weise, M.; Zender, R.; Lucke, U.: A Comprehensive Classification of 3D Selection and Manipulation Techniques. In: Florian Alt, Andreas Bulling und Tanja Döring (Hg.): Proceedings of Mensch und Computer 2019 on  - MuC'19. Mensch und Computer 2019. Hamburg, 2019. New York, New York, USA: ACM Press, S. 321–332.

Strickroth, S.: Security Considerations for Java Graders. In: Strickroth, S., Striewe, M. & Rod, O. (Hrsg.), Proceedings of the Fourth Workshop "Automatische Bewertung von Programmieraufgaben" (ABP 2019), Essen, Germany, October 8-9, 2019. Gesellschaft für Informatik e.V.. DOI: 10.18420/abp2019-5

Lemcke, S. : Komplexität und ihr Einfluss auf die Digitalisierbarkeit von Hochschulprozessen (2019). In: Bolten-Bühler, R.; Dertinger, A.; Ellinger, D.; Thielsch, A.; Vanvinkenroye, J.; Zender, R. (Hrsg): Schöne neue (digitale) Welt?! Proc. Junges Forum Medien und Hochschulentwicklung (JFMH), Zenodo, S. 9-20.

2018

Dehne, J.; Kapp, M., Lucke, U.,  Strickroth, S.: Cooperative Learning with Transparent Learning Outcomes using a Mobile App, In: Proceedings of DeLFI Workshops 2018 co-located with 16th e-Learning Conference of the German ComputerSociety, DeLFI 2018, 10. September 2018, Frankfurt, Deutschland. CEUR Workshop Proceedings, im Erscheinen, CEUR-WS.org, 2018.

Kiy, A.; Wegner, D.; Ulrike, L.: Smart im Home lernen: Akzeptanztest zur Nutzung eines Intelligenten Persönlichen Assistenten für das selbstständige Lernen. In (Krömker, D.; Schroeder, U., Hrsg.): DeLFI 2018 - Die 16. E-Learning Fachtagung Informatik, Goethe-Universität Frankfurt, 10.-13. September 2018. Bd. P-284. LNI, Gesellschaft für Informatik e.V., Bonn, S. 33-44, 2018, ISBN: 978-3-88579-678-7, URL: https://dl.gi.de/20.500.12116/16974.

Kiy, A.; Sass, K.; Lucke, U.: Der EU-Datenschutz-Grundverordnung begegnen: Welche Daten sind in Lernumgebungen über mich erhoben und wie komme ich da ran? (Facing the General Data Privacy Regulation: What Data Is Being Collected about Me and How Can I Get Access?) In (Schiffner, D., Hrsg.): Proceedings der Pre-Conference-Workshops der 16. E-Learning Fachtagung Informatik co-located with 16th e-Learning Conference of the German Computer Society (DeLFI 2018), Frankfurt, Germany, September 10, 2018. Bd. 2250. CEUR Workshop Proceedings, CEUR-WS.org, 2018.

Kiy, A.; Knoth, A.: Reflecting the challenges in internationalised teaching and learning of systematic approach COIL.UP. In: 2018 COIL Conference Proceedings. The State University of New York, New York City, S. 85-105, März 2018.

Lemcke, S.; Strickroth, S.; Lucke, U.: Effizienz in Zeiten der Digitalisierung: Schneller, besser, kostengünstiger? In: Proceedings des Workshop Lernen und Arbeiten im Wandel, LAiW 2018, 25. September 2018,  Potsdam, Deutschland, S. 29-43, CEUR-WS.org, 2018.

Richter, A.; Weise, M.: Bewertung von Naturgefahren mit Hilfe von Virtual Reality. In: Krömker, D. & Schroeder, U. (Hrsg.), DeLFI 2018 - Die 16. E-Learning Fachtagung Informatik. Bonn: Gesellschaft für Informatik e.V.. (S. 123-128).

Zender, R.; Weise, M.; von der Heyde, M.; Söbke, H.: Lehren und Lernen mit VR und AR – Was wird erwartet? Was funktioniert? In: Proceedings of DeLFI Workshops 2018 co-located with 16th e-Learning Conference of the German ComputerSociety, DeLFI 2018, 10. September 2018, Frankfurt, Deutschland. CEUR Workshop Proceedings, CEUR-WS.org, Vol-2250, 2018.

Zoerner, D.; Moebert, T.; Morgiel, A.; Strickroth, S.; Lucke, U.: Spielbasierte Förderung von Motivation und Aufmerksamkeit für sozioemotionales Training bei Autismus: Durch Minecraft und eine mobile App die Geheimnisse der Mimik erlernen. In: Proceedings of the 16. e-Learning Fachtagung Informatik, der Gesellschaft für Informatik e.V.(GI), DeLFI 2018, 10.-12. September 2018, Frankfurt, Deutschland. LNI, im Erscheinen, Gesellschaft für Informatik, Bonn, 2018. - Best Paper Award

2017

Dehne, J., Wiepke, A., & Lucke, U. (2017). "Evaluierung von E-Learning–Ein Kommentar zu „Media will Never Influence Learning“". In: Bildungsräume 2017: DeLFI 2017, Die 15. e-Learning Fachtagung Informatik, der Gesellschaft für Informatik e.V. (GI), 5. bis 8. September 2017, Chemnitz, Gesellschaft für Informatik, Bonn 2017.

Dehne; J.; Schiefner-Rohs, M.; Lucke, U.: "Digitale Medien und forschungsorientiertes Lehren und Lernen – empirische Einblicke in Projekte und Lehrkonzepte". In:  Igel, Christoph, ed. Bildungsräume: Proceedings der 25. Jahrestagung der Gesellschaft für Medien in der Wissenschaft (GMW), 5. bis 8. September 2017, Chemnitz, Waxmann Verlag, 2017.

Dziobek, I., Lucke, U. & Manzeschke, A., (2017). Emotions-sensitive Trainingssysteme für Menschen mit Autismus. In: Eibl, M. & Gaedke, M. (Hrsg.), INFORMATIK 2017. Gesellschaft für Informatik, Bonn. (S. 369-380).

Kiy, A.; Strickroth, S.: "Potentiale aufzeigen und Synergien nutzen: Audience Response Systeme als ein Anwendungsgebiet hochschulübergreifender Kooperationen". In: Joint Proceedings of the Pre-Conference Workshops of DeLFI and GMW 2017, CEUR-WS, Vol-2092, 2017.

Tallig, G.; Zender, R.; Runge, M.: "Frameworkbasiertes Augmented Reality-Lernszenario in der Kfz-Ausbildung". In: Workshopband der 15. e-Learning Fachtagung Informatik (DeLFI), In: Joint Proceedings of the Pre-Conference Workshops of DeLFI and GMW 2017, CEUR-WS, Vol-2092, 2017.

Weise, M.; Zender, R.: "Interaktionstechniken in VR-Lernwelten". In: Joint Proceedings of the Pre-Conference Workshops of DeLFI and GMW 2017, CEUR-WS, Vol-2092, 2017.

2016

Bernoth, J.; Dehne, J.; Nguyen, T.  und Lucke, U. "E-Learning und Forschendes Lernen-Diskurse an deutschen Universitäten" in Workshop Proceedings; Die 14. e-Learning Fachtagung Informatik (DeLFI), Köllen, 2016.

Castro, T.; J.: Lucke, U.: "The Process of Inclusive Design", in: Proc. 16th IEEE Int. Conf. on Advanced Learning Technologies (ICALT), Juli 2016.

Dehne, J., Nguyen, T., Lucke, U.: "Bridging the interinstitutional gap – Tracing lifelong skill evolvement", HEC, Amsterdam: Juli 2016

Karlapp, M.; Köhlmann, W.: "Adaption und Evaluation eines virtuellen Klassenzimmers für Blinde", in: Die 14. e-Learning Fachtagung Informatik (DeLFI), Köllen, 2016.

Knoth, A.; Kiy, A.; Müller, I.: "Das erste Semester von Studierenden der Wirtschafts- und Sozialwissenschaften im Spiegel der Reflect.UP App", in: Die 14. e-Learning Fachtagung Informatik (DeLFI), Köllen, 2016.

Kiy, A.; Grünewald, F.; Weise, M.; Lucke, U.: "Facilitating Portfolio-driven Learning in a Personal Learning Environment". in: Proc. of the 3rd Workshop on Technology Enhanced Formative Assessment co-located with EC-TEL 2016, the 11th European Conference on Technology Enhanced Learning / Ras, E.; Marenzi, I.; Nunes, P. (Eds.), Lyon France, 13-16 September 2016.

Kiy, A.; Wölfert, V.; Lucke, U.: "Technische Unterstützung zur Durchführung von Massenklausuren", in: Die 14. e-Learning Fachtagung Informatik (DeLFI), Köllen, 2016.

Kiy, A.; Lucke, U.: "Technical Approaches for Personal Learning Environments: Identifying Archetypes from a literature review", in: Proc. 16th IEEE Int. Conf. on Advanced Learning Technologies (ICALT), Juli 2016.

Lutze, F.; Zender, R.; Lucke, U.: "HardDrive Exchange – Eine VR-Lernanwendung zur Durchführung von Festplattenwechseln in Speichersystemen", in: Die 14. e-Learning Fachtagung Informatik (DeLFI), Köllen, 2016.

Moebert, T.; Höfler, J.; Jank, H.; Drimalla, H.; Belmega, T.; Zender, R.; Lucke, U.: "Ein Autorensystem zur Erstellung von adaptiven mobilen Mikrolernanwendungen", in: Die 14. e-Learning Fachtagung Informatik (DeLFI), Köllen, 2016.

Moebert, T.; Höfler, J.: Lucke, U.: "An Authoring System For Adaptive Mobile Learning Content", in: Proc. 16th IEEE Int. Conf. on Advanced Learning Technologies (ICALT), Juli 2016.

Siebert, M.: "Konzepte und Technologien für die Entwicklung innovativer Suchfunktionen und Empfehlungssysteme im E-Learning",  In: Sandra Aßmann,  Patrick Bettinger,  Diana Bücker,  Sandra Hofhues,  Ulrike Lucke,  Mandy Schiefner-Rohs,  Christin Schramm,  Marlen Schumann,  Timo van Treeck (Hrsg.); Lern- und Bildungsprozesse gestalten; Junges Forum Medien und Hochschulentwicklung (JFMH13)  2016,  Medien in der Wissenschaft,  Band 70

Grünewald, F.: "Extraktion semantischer Informationen aus Web 2.0 Daten im  Kontext von E-Lectures",  In: Sandra Aßmann,  Patrick Bettinger,  Diana Bücker,  Sandra Hofhues,  Ulrike Lucke,  Mandy Schiefner-Rohs,  Christin Schramm,  Marlen Schumann,  Timo van Treeck (Hrsg.); Lern- und Bildungsprozesse gestalten; Junges Forum Medien und Hochschulentwicklung (JFMH13)  2016,  Medien in der Wissenschaft,  Band 70

Rose, F.; Bernds, D.; Gassert, M.;  Stümpel, F.-G.;  Lucke, U. (2016): Integration von Lösungen für das Bewerbungsmanagement mit Job-Portalen und beruflichen Netzwerken. In: Heinrich C. Mayr und Martin Pinzger (Hg.): Informatik 2016. 26. - 30. September 2016 ; Klagenfurt, Österreich. Bonn: Gesellschaft für Informatik (GI-Edition Lecture Notes in Informatics Proceedings, 259), S. 981–996.

Zoerner,D. ; Schütze,J. ; Lucke, U.; Kirst, S.;  Dziobek;I. : Zirkus Empathico - Mobile Training of Socio-Emotional Competences for Children with Autism, in Proc. IEEE Int. Conf. on Advanced Learning Technologies (ICALT), IEEE CS Press, 2016.

2015

J. Dehne, U. Lucke: "An infrastructure for cross-platform competence-based assessment", CHANGEE Facing the Challenges of Assessing 21st Century Skills in the Newly Emerging Educational Ecosystems, At Toledo, September 2015

Köhlmann, W.; Dressel, N.; Wegner, D.: "Erweiterung eines virtuellen Klassenzimmers zur Verbesserung der Zugänglichkeit für Blinde", in: Proc. 45. Jahrestagung der Gesellschaft für Informatik (INFORMATIK 2015), Köllen, 2015.

Jankowski, T.; Lucke, U.: "Effizientes und bedarfsgerechtes Berichtswesen auf Basis eines modularen Systems aus Open-Source-Produkten", in: Proc. 45. Jahrestagung der Gesellschaft für Informatik (INFORMATIK 2015), Köllen, 2015.

Köhlmann, W.; Lucke, U.: "Alternative Concepts for Accessible Virtual Classrooms for Blind Users", in: Proc. 15th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT 2015), IEEE, 2015.

Weise, M.; Zender, R.; Lucke, U.: "Systematic Fusion of Gesture Sensors for Practical Learning in Virtual Environments", in: Proc. 15th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT 2015), IEEE, 2015.

Moebert, T.; Lemcke S.; Lucke U.: "contactJS - Across-platform Context Detection Framework", in: Proc. 15th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT 2015), IEEE, 2015.

Schäkel, C.; Köhlmann, W.: "Programmatic Availability of Virtual Classrooms for Assistive Technologies", in: Proc. 8th International Conference on PErvasive Technologies Related to Assistive Environments (PETRA 2015), ACM, 2015.

Kirst, S.; Zoerner, D.; Schütze, J.; Lucke, U.; Dziobek, I.:  "Zirkus Empathico - Eine mobile Applikation zum Training sozioemotionaler Kompetenzen bei Kindern im Autismus-Spektrum", in: Proc. Die 13. e-Learning Fachtagung Informatik (DeLFI), Köllen, 2015.

Moews, H.; Lucke, U.; Sturzbecher, D.: "Ein Online-System zur Regionalisierung der Fahrschulausbildung", in: Proc. Die 13. e-Learning Fachtagung Informatik (DeLFI), Köllen, 2015.

Kiy, A.; Lucke, U.; Sass, K.: "Gewusst was: Mit einer E-Learning-Toolbox die persönliche virtuelle Umgebung gestalten", in: Proc. Die 13. e-Learning Fachtagung Informatik (DeLFI), Köllen, 2015.

Knoth, A.; Kiy, A.; Klein, M.: "Mobil in und aus Situationen lernen: Erste Erfahrungen zum Studieneinstieg von Studierenden verschiedener Fachrichtungen", in: Proc. Die 13. e-Learning Fachtagung Informatik (DeLFI), Köllen, 2015.

Zender, R.; Lucke, U.:  "CrumbIT! – Community-basierte Lernpfade durch den Online-Wissensdschungel ", in: Proc. Die 13. e-Learning Fachtagung Informatik (DeLFI), Köllen, 2015.

Berndt, S.; Zender, R.; Lucke, U.:  "Multitouch-Pursuit – Ein generisches Lernspiel für Tischcomputer ", in: Proc. Die 13. e-Learning Fachtagung Informatik (DeLFI), Köllen, 2015.

Moebert, T.; Biermann, M.; Helena, J.; Lucke U.: "Konzepte und Verfahren zur Visualisierung von Kontextinformationen und Adaptionsmechanismen in mobilen adaptiven Lernanwendungen", in: Proc. Pre-Conference Workshops Die 13. E-Learning Fachtagung Informatik  (DeLFI), Köllen, 2015.

Tallig, G.; Zender, R.; Lucke, U.:  "Konzeption und Verifikation eines Auswahlverfahrens  für 3D-Scantechnologien", in: Proc. Pre-Conference Workshops Die 13. E-Learning Fachtagung Informatik  (DeLFI), Köllen, 2015.

Kiy, A.; Dehne, J.; Bußler, D.: Aufbau einer Cloud-Speicherlösung und Integration in bestehende IuK-Infrastrukturen am Beispiel ownCloud an der Universität Potsdam. In (Kao, O.; Hildmann, T., Hrsg.): Cloudspeicher im Hochschuleinsatz 2015: Proceedings der Tagung Cloudspeicher im Hochschuleinsatz”. Universitätsverlag der TU Berlin, S. 61–72, 2015.

Dehne, J.; Lucke, U.: "An Infrastructure for Cross-platform Competence-based Assessment", in: Proc. CHANGEE 2015 im Rahmen der EC-TEL 2015, CEUR, 2015.

Mazandarani, E.; Lucke, U.; Yoshida, K.; Köppen, M.: "Biometrical verification based on infrared heat vein patterns", in: Proc. The 3rd IIAE International Conference on Intelligent Systems and Image Processing 2015 (ICISIP2015), IEEE, 2015.

Mazandarani, E.; Yoshida, K.; Köppen, M.; Lucke, U.: "Comparison of Near and Far Infrared Vision for Biometric Applications", in: Proc. The 3rd IIAE International Conference on Intelligent Systems and Image Processing 2015 (ICCAT 2015), IEEE, 2015.

Knoth, A.; Lucke, U.; Zifonun, D.:  "Lehre im Format der Forschung: Ein interdisziplinäres Seminarkonzept", in: Digitale Medien und Interdisziplinarität. Herausforderungen, Erfahrungen, Perspektiven (GMW 2015), Waxmann, 2015.

2014

Kiy, A.: „Persönliche Lernumgebungen im Spannungsfeld der institutionalisierten Lehre der Hochschule: Designprinzipien für eine hybride Persönliche Lernumgebung“, in: Junges Forum Medien und Hochschulentwicklung (JFMH14): "Trendy, hip und cool": Auf dem Weg zu einer innovativen Hochschule? / D. Bückner et al. (Eds.), W. Bertelsmann Verlag, 2014.

R. Fruth, H. Moews, D. Silva Ribeaux, T. Tschernack, N. Wall, P. Wolfien: „Campus-Navigations‐Applikation für Studierende mit Beeinträchtigungen“, in: Proc. 44. Jahrestagung der Gesellschaft für Informatik (INFORMATIK 2014) / E. Plödereder et al. (Eds.), LNI P‐232, Bonn : Köllen, September 2014, S. 2401.

M. Ivanchev, F. Zinke, U. Lucke: „Pre‐journey Visualization of Travel Routes for the Blind on Refreshable Tactile Displays“, in: Proc. International Conf. on Computers Helping People with Special Needs (ICCHP) 2014, Paris; Lecture Notes in Computer Science Band 8548, Berlin : Springer, Juli 2014, S. 81 ‐ 88.

M. Karlapp, F. Rose, V. Wölfert, W. Köhlmann, F. Zinke: „Moodle‐Plug‐in zur Analyse und Kennzeichnung der Barrierefreiheit von PDF‐Dokumenten“, in: Proc. Die 12. e‐Learning Fachtagung Informatik (DeLFI) / S. Trahasch et al. (Eds.), LNI P‐233, Bonn : Köllen, September 2014, S.133‐138.

A. Kiy, F. Grünewald, D. Zoerner, U. Lucke: „Ein Hochschul‐App‐Framework: Hybrid und modular“, in: Proc. Die 12. e‐Learning Fachtagung Informatik (DeLFI - 2014) / S. Trahasch et al. (Eds.), LNI P‐233, Bonn : Köllen, September 2014, S. 205‐216. - Best Paper Award

A. Kiy, U. Lucke: „Learning‐Analytics‐Werkzeuge im Praxisvergleich“, in: Proc. DeLFI Workshops 2014 / S. Trahasch, C. Rensing (Eds.), Aachen : CEUR, September 2014, S. 104‐111.

A. Kiy, U. Lucke, D. Zoerner: „An Adaptive Personal Learning Environment Architecture“, in Proc. Int. Conf. on Architecture of Computer Systems (ARCS) / E. Maehle et al. (Eds.), LNCS 8350, Berlin : Springer, Februar 2014, S. 60‐71.

A. Knoth, A. Kiy: „(Selbst‐)bewusst durch die Studieneingangsphase mit der Reflect‐ App“, in: Proc. DeLFI Workshops 2014 / S. Trahasch, C. Rensing (Eds.), Aachen : CEUR, September 2014, S. 172‐179.

W. Köhlmann: "Functional Requirements Catalogue in the Context of Virtual Classrooms for Blind Users", in: Proc. Die 12. e‐Learning Fachtagung Informatik (DeLFI) / S. Trahasch et al. (Eds.), LNI P‐233, Bonn : Köllen, September 2014, S. 61‐72.

W. Köhlmann, U. Lucke: "Non‐Visual Usage of Virtual Classrooms ‐ An Analysis using Screen Reading Software", Proc. 14th International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT). IEEE, 2014; S. 590–591.

T. Moebert, H. Jank, U. Lucke, B. Kröske: "Ein generalisierter Ansatz zur kontextsensitiven Anpassung in mobilen E‐Learning‐Umgebungen", in: Proc. DeLFI Workshops 2014 / S. Trahasch, C. Rensing (Eds.), Aachen : CEUR, September 2014, S. 205‐212.

T. Moebert, H. Jank, R. Zender, U. Lucke: "A Generalized Approach for context‐Aware Adaption in Mobile E‐Learning Settings", in: Proc. 14th IEEE Int. Conf. on Advanced Learning Technologies (ICALT), Juli 2014.

R. Zender, P. Haucke, U. Lucke: "Click2Vote ‐ Systematische Integration heterogener Clicker‐Lösungen", in: Proc. Die 12. e‐Learning Fachtagung Informatik (DeLFI) / S. Trahasch et al. (Eds.), LNI P‐233, Bonn : Köllen, September 2014, S. 163‐168.

R. Zender, J. Höfler, P. Wolfien, U. Lucke: "ScratchDrone ‐ Systematische Programmierung von Flugdrohnen für den Informatikunterricht", in: Proc. Die 12. e‐Learning Fachtagung Informatik (DeLFI) / S. Trahasch et al. (Eds.), LNI P‐233, Bonn : Köllen, September 2014, S. 109‐120.

R. Zender, M. Karlapp, F. Rose, D. Silva‐Ribeaux, V. Wölfert, U. Lucke: "A Multi‐purpose Ecosystem for Systematic Gesture Control in Educational Settings", in: Proc. 9th European Conference on Technology Enhanced Learning (EC‐TEL), LNCS 8719, Heidelberg : Springer, September 2014, S. 542‐545.

R. Zender, V. Rogozhkin, U. Lucke: "Einsatz von MultiTouch‐Tischen zur kooperativen Semesterorganisation", in: Proc. 44. Jahrestagung der Gesellschaft für Informatik (INFORMATIK 2014) / E. Plödereder et al. (Eds.), LNI P‐232, Bonn : Köllen, September 2014, S. 1873‐1884.

D. Zoerner, F. Gößler, U. Lucke: "Hochschul‐Apps im Überblick", in: Proc. 44. Jahrestagung der Gesellschaft für Informatik (INFORMATIK 2014) / E. Plödereder et al. (Eds.), LNI P‐232, Bonn : Köllen, September 2014, S. 1849.

D. Zoerner, W. Köhlmann, C. Brandt: "Mobiles spielebasiertes Lernen an historischen Lernorten", Proc. E‐Learning‐Symposium: Mobil und vernetzt ‐ Studieren im digitalen Zeitalter, Universitätsverlag Potsdam, November 2014, S. 53‐54.

2013

Hafer, J.; Kiy, A.: The university-wide introduction of an ePortfolio system as transdisciplinary task: Results of an implementation process and perspectives on an optimized process model. In (Buchem, I.; Graham, A.; Tur, G., Hrsg.): Proceedings of the PLE Conference 2013: Learning and Diversity in the Cities of the Future. Logos Verlag Berlin GmbH, Berlin/Melbourne, S. 363–373, 2013.

R. Gutschmidt, H. Jürgensen, U. Lucke: „Ein Framework für die Erstellung von Simulationen zur Verhaltenstherapie“, in Proc. Die 11. e-Learning Fachtagung Informatik (DeLFI), Bonn : Köllen, September 2013.

S. Kaiser, E. Kuhnt, S. Lemcke, U. Lucke: „Web-basierte Beschaffung“, in Proc. Jahrestagung der Gesellschaft für Informatik (GI), Bonn : Köllen, September 2013.

A. Kiy, F. Strelczuk, U. Lucke: „Integrierte Literaturverwaltung in Moodle“, in Proc. Jahrestagung der Gesellschaft für Informatik (GI), Bonn : Köllen, September 2013.

W. Köhlmann, U. Smisniak: „Accessibility of Synchronous Collaborative Platforms – an Analysis”, in Proc. der Pre-Conference Workshops der 11. e-Learning Fachtagung Informatik im Rahmen der DeLFI 2013, Berlin : Logos, September 2013.

M. Köppen, U. Lucke, S. Neugebauer, P. Warschburger: „Eine App zum Ecological Momentary Assessment für die posttherapeutische Begleitung von Adipositas-Patienten“, in Proc. der Pre-Conference Workshops der 11. e-Learning Fachtagung Informatik im Rahmen der DeLFI 2013, Berlin : Logos, September 2013.

R. Zender, N. Falkmann, D. Wegner, U. Lucke: „WordsUP - Tabu für das Lernen von Fachvokabular“, in Proc. der Pre-Conference Workshops der 11. e-Learning Fachtagung Informatik im Rahmen der DeLFI 2013, Berlin : Logos, S. 25-30, September 2013.

R. Zender, K. Höhne, U. Lucke: „Auf den Spuren von Konrad Zuse – Ein ortsbezogenes Lern-Adventure“, in Proc. Die 11. e-Learning Fachtagung Informatik (DeLFI), Bonn : Köllen, September 2013.

2012

J. Bernoth, A. Kortsch, V. Kaatz, S. Lass, R. Zender, U. Lucke: „Studi.UP: Mobile Mehrwert-Dienste für konventionelle Legacy-Applikationen des Campus Management“, in Proc. 2. Workshop Mobile Learning im Rahmen der DeLFI 2012, Hagen : Fernuniversität, S. 47-54, September 2012.

M. Frohberg, R. Zender, U. Lucke: „Automatische Kamerasteuerung bei Vortragsaufzeichnungen“, in Proc. Die 10. e-Learning Fachtagung Informatik (DeLFI), LNI P-207, Bonn : Köllen, S. 243-248, September 2012.

F. Grünewald, M. Siebert, A. Schulze, C. Meinel: „Automatic Categorization of Lecture Videos: Using Statistical Log File Analysis To Enhance Tele-Teaching Metadata“, in Proc. Die 10. e-Learning Fachtagung Informatik (DeLFI), LNI P-207, Bonn : Köllen, S. 51-62, September 2012.

M. Hilse, U. Lucke: „eLiS ─ eLearning across campus”, in Proc. Europ. Conf. on Learning Innovations and Quality (LINQ), Berlin : GITO, S. 204-205, Oktober 2012.

M. Hilse, U. Lucke: „eLiS − E-Learning in Studienbereichen“, in Proc. E-Learning Symposium 2012, Potsdam : Universitätsverlag, S. 73-75, November 2012.

M. Kapp, L. Leue, T. Beigel, U. Lucke: „Die Zukunft des E-Learning“, in Proc. 2. Workshop Mobile Learning im Rahmen der DeLFI 2012, Hagen : Fernuniversität, S. 57-58, September 2012. Best Video Award

M.O. Kneifel, U. Lucke: „Angry Students: Mobile Multiplayer Action Game“, in Proc. 2. Workshop Mobile Learning im Rahmen der DeLFI 2012, Hagen : Fernuniversität, S. 59-60, September 2012.

W. Köhlmann, R. Zender, U. Lucke: „FreshUP – Implementation and Evaluation of a Pervasive Game for Freshmen“, in Proc. 10th IEEE Int. Conference on Pervasive Computing and Communications (PerCom) Workshops, März 2012.

W. Köhlmann: „Identifying Barriers to Collaborative Learning for the Blind“, in Proc. 13th International Conference on Computers Helping People with Special Needs (ICCHP), Juli 2012.

U. Lucke: „Authentic Online Classes beyond Traditional Lecture Streaming”, in Proc. 5th Int. Conference eLearning Baltics (eLBa) Science, Stuttgart : Fraunhofer, S. 3-9, Juni 2012.

S. Pforte, U. Lucke: „Themengebiete der DeLFI-Tagungen und -Workshops und ihre Dynamik über die vergangenen Jahre“, in Proc. Die 10. e-Learning Fachtagung Informatik (DeLFI), LNI P-207, Bonn : Köllen, S. 99-110, September 2012.

T. Tschernack, R. Zender, U. Lucke: „Click2Vote – Ein servicebasiertes Clicker-Framework zur Teilnehmeraktivierung in Lehrveranstaltungen“, in Proc. 2. Workshop Mobile Learning im Rahmen der DeLFI 2012, Hagen : Fernuniversität, S. 39-46, September 2012.

R. Zender, T. Moebert, U. Lucke: „RouteMe – Routing in Ad-hoc-Netzen als pervasives Lernspiel“, in Proc. Die 10. e-Learning Fachtagung Informatik (DeLFI), LNI P-207, Bonn : Köllen, S. 201-212, September 2012. Best Paper Award

2011

T. Moebert, R. Zender and U. Lucke: „A Pervasive Educational Game on Pervasive Computer Networks”, Int. Conf. on E-Learning, Honolulu, Oktober 2011.

W. Köhlmann: „Informationszugang für Behinderte“, Doktorandenforum der DeLFI 2011, Dresden, 2011.

U. Lucke: „Using the Computer to Learn about the Computer: An Approach for Acquiring Basic IT Skills in Primary Schools”, Int. Conf. on e-Learning, Honolulu, Oktober 2011.

R. Zender: „Infrastrukturelle Interoperabilität für pervasive Lehr- und Lernarrangements“. In: Informatik 2011, H.-U. Heiss, Ed. Bonn: Ges. für Informatik, 2011.

W. Köhlmann and F. Zinke: „Einsatz von IKT an Hochschulen zur Unterstützung sehgeschädigter Studierender“. In: Informatik 2011, vol. 192, CD-ROM, p. 457, Bonn, 2011

J. Drummer, S. Hambach, A. Kienle, U. Lucke, A. Martens, W. Müller, C. Rensing, U. Schroeder, A. Schwill, C. Spannagel and S. Trahasch: „Forschungsherausforderungen des E-Learning“, Die 9. e-Learning Fachtagung Informatik (DeLFI), Dresden, September 2011.

U. Lucke: „Design eines pervasiven Lernspiels für Studienanfänger“, Die 9. e-Learning Fachtagung Informatik (DeLFI), Dresden, September 2011.

F. Meincke, U. Lucke and D. Tavangarian: „Empfehlungen zur Nutzung eines Textverarbeitungswerkzeugs zur Erstellung von XML-basierten E-Learning-Inhalten“, Die 9. e-Learning Fachtagung Informatik (DeLFI), Dresden, September 2011.

L. Pfeiffer, R. Zender and U. Lucke: „Gestenerkennung auf mobilen Geräten: Aktueller Stand und Potential für das Lernen“, Workshop Mobile Learning im Rahmen der DeLFI 2011, Dresden, September 2011.

U. Lucke: „Das Computer-Freundebuch: Ein Ansatz für Informatik in der Grundschule“, 14. GI-Fachtagung Informatik und Schule (INFOS), Münster, September 2011.

U. Lucke: “Immersive Learning Related to Theory and Practice of Blended Learning”, Int. Conf. on Educational Multimedia, Hypermedia, and Telecommunications (Ed-Media), Lissabon, Juni 2011.

U. Lucke, F. Meincke and D. Tavangarian: „Business as Usual: Guidelines to Using Common Word Processors for XML-based Courseware”, Int. Conf. on Educational Multimedia, Hypermedia, and Telecommunications (Ed-Media), Lissabon, Juni 2011.

U. Lucke: „A Pervasive Game for Freshmen to Explore their Campus: Requirements and Design Issues”. IADIS Int. Conf. on Mobile Learning, paper F079. Avila, März 2011.

P. Lehsten, U. Lucke and D. Tavangarian: „Conceptual Integration of Security Management in Designing Context-aware Environments”, Workshop on Context-Systems Design, Evaluation and Optimisation (CoSDEO) im Rahmen der 23rd Int. Conf. on Architecture of Computing Systems (ARCS) Workshops, Berlin : VDE Verlag, Februar 2011.

2010

Gutschmidt, R, Schiewe, M, Zinke, F, and Jürgensen, H (2010). Haptic emulation of games: haptic Sudoku for the blind. In: Proceedings of the 3rd International Conference on PErvasive Technologies Related to Assistive Environments, pp. 2:1–2:8, New York, NY, USA, ACM. PETRA '10 (ISBN: 978-1-4503-0071-1 ).

Köhlmann, W, Zinke, F, Schiewe, M, and Jürgensen, H (2010). User-interface filter for two-dimensional haptic interaction. In: Proceedings of the 12th international conference on Computers helping people with special needs, pp. 498–505, Berlin, Heidelberg, Springer-Verlag. ICCHP'10 (ISBN: 3-642-14099-8978-3-642-14099-0).

2009

Köhlmann, W (2009). Research and Perspectives on Cooperative Learning for the Blind. In: Workshop - Proceedings Informatik, ed. by Lingnau, Andreas, Hildesheim, Franzbecker (ISBN: 9783881204903).

Miao, M, Köhlmann, W, Schiewe, M, and Weber, G (2009). Tactile Paper Prototyping with Blind Subjects. In: Haptic and Audio Interaction Design, ed. by Altinsoy, M. and Jekosch, Ute and Brewster, Stephen, vol. 5763, pp. 81-90, Springer Berlin / Heidelberg. Lecture Notes in Computer Science.

Schiewe, M, Köhlmann, W, Nadig, O, and Weber, G (2009). What You Feel Is What You Get: Mapping GUIs on Planar Tactile Displays. In: Proceedings of the 5th International on ConferenceUniversal Access in Human-Computer Interaction. Part II: Intelligent and Ubiquitous Interaction Environments, pp. 564–573, Berlin, Heidelberg, Springer-Verlag. UAHCI '09 (ISBN: 978-3-642-02709-3).

Sturm, I, Schiewe, M, Köhlmann, W, and Jürgensen, H (2009). Communicating through gestures without visual feedback. In: Proceedings of the 2nd International Conference on PErvasive Technologies Related to Assistive Environments, pp. 15:1–15:8, New York, NY, USA, ACM. PETRA '09 (ISBN: 978-1-60558-409-6 ).