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Journals

2024

Beddor, P., Coetzee, A., Calloway, I., Tobin, S., & Purse, R. (2024). The relation between perceptual retuning and articulatory restructuring: Individual differences in accommodating a novel phonetic variant. Journal of Phonetics. https://doi.org/10.1016/j.wocn.2024.101352

Moebert, T., Samoilova, E. & Wiepke, A. ChatGPT-3.5 im Hochschul-E-Assessment: Prüfungsleistung, akademische Integrität und zukünftige Bewertungsansätze. Informatik Spektrum (2024). https://doi.org/10.1007/s00287-024-01575-x

Wiepke, A., & Heinemann, B. (2024). A systematic literature review on user factors to support the sense of presence in virtual reality learning environments. Computers & Education: X Reality. https://doi.org/10.1016/j.cexr.2024.100064

Huang, Y. H., Riedel, C., Soderblom, J. M., Brown Krein, S., Orgel, C., Conrad, J. W., Hirabayashi, M., & Minton, D. A. (2024). Global Lunar Crater Density Using Buffered Nonsparseness Correction. The Planetary Science Journal5(7), 155. https://doi.org/10.3847/psj/ad4ceb

2023

Wiepke, A. (2023). Durch das VR-Klassenzimmer zum realen Unterricht. Zeitschrift SEMINAR, 29(1), 60–65. https://doi.org/10.3278/sem2301w

Boege, T.; Fritze, R.; Görgen, C.; Hanselman, J.; Iglezakis, D.; Kastner, L.; Koprucki, T.; Krause, T. H.; Lehrenfeld, C.; Polla, S.; Reidelbach, M.; Riedel, C.; Saak, J.; Schembera, B.; Tabelow, K.; Weber, M. (2023). Research-data management planning in the German mathematical community. In: European Mathematical Society Magazine, 130, 40–47. doi.org/10.4171/mag/152

Gleiß, A.; Degen, K.; Knoth, A.; Pousttchi, K.; Lucke, U. (2023). Governance Principles and Regulatory Needs for a National Digital Education Platform. appears in: Public Policy and Administration.

Plötner, K., & Nowotny, F. (2023). Fremdsprachendidaktik meets 360° & Virtual Reality: Studierendenperspektiven im Master Lehramt. MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung, 51, 131–150. https://doi.org/10.21240/mpaed/51/2023.01.15.x

2022

Wiepke, A., Hildebrandt, C., Hagen, N., Kruger, A. S., Lucke, U., & Banerji, A. (2022). Das VR-Labor-Klassenzimmer zur Professionalisierung von Lehramtsstudierenden der Chemie. https://doi.org/10.18420/DELFI2022-030

Coetzee, A. W., Beddor, P. S., Styler, W., Tobin, S., Bekker, I. & Wissing, D., (2022) “Producing and perceiving socially structured coarticulation: Coarticulatory nasalization in Afrikaans”, Laboratory Phonology 13(1). doi: https://doi.org/10.16995/labphon.6450

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Al Laban, F.; Reger, M.; Lucke, U.: Closing the Policy Gap in the Academic Bridge. Educ. Sci. 2022, 12, 930. https://doi.org/10.3390/educsci12120930

Marco Figuera, R.; Riedel, C.; Rossi, A.P.; Unnithan, V.: Depth to Diameter Analysis on Small Simple Craters at the Lunar South Pole—Possible Implications for Ice Harboring. In Remote Sens. 2022, 14, 450. https://doi.org/10.3390/rs14030450

Mulders, M.; Weise, M..; Schmitz, A.; Zender, R.; Kerres, M.; Lucke, U.: Handwerkliches Lackieren mit Virtual Reality (HandLeVR) - VR-basierter Kompetenzerwerb in der beruflichen Ausbildung. In MedienPädagogik - Immersives Lehren und Lernen. AR/VR - Teil 2, 2022 (im Druck).

Zender, R.; Buchner, J.; Schäfer, C.; Wiesche, D.; Kelly, K.; Tüshaus, L.: Virtual Reality für Schüler:innen - Ein «Beipackzettel» für die Durchführung immersiver Lernszenarien im schulischen Kontext. In MedienPädagogik - Immersives Lehren und Lernen. AR/VR - Teil 1, 2022, 47. https://doi.org/10.21240/mpaed/47/2022.04.02.X

Zender, R.; Mulders, M.: Wissenschaftliche Konferenzen in Social Virtual Reality - Eine Fallstudie. In e-learning & education (eleed), 2022, 14. urn:nbn:de:0009-5-55045

Wiepke, A.: Präsenzgefühl und Selbstwirksamkeitserwartung im VR-Klassenzimmer. In MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung, 2022, 48. DOI: https://doi.org/10.21240/mpaed/48/2022.06.06.X

2021

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Lemcke, S.; Lehmann, A.; Trommler D.; Lucke, U.: "Akzeptanz und Effekte der Digitalisierung in der Hochschulverwaltung". In: HMD Prax. Wirtsch. 58(5): 1020-1037, 2021.

2020

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Huang, Y.; Richter, E.; Kleickmann, T.; Wiepke, A.; Richter, R.: Classroom complexity affects student teachers’ behavior in a VR classroom. In: Computers & Education, Volume 163 (2021). doi: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.104100 - Best Paper Award

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Strickroth, S.; Zoerner, D.; Moebert, T.; Morgiel, A.; Lucke, U.: Game-Based Promotion of Motivation and Attention for Socio-Emotional Training in Autism, i-com19(1), 17-30. doi: https://doi.org/10.1515/icom-2020-0003

Bernoth, J., Lucke, U..: The Transfer Dashboard, European Journal of Higher Education IT, 2020-1, 2020. [pdf]

Nötzold, M., Strickroth, S.: Privacy: Investigation of Student’s Trust to Universities using an Implicit Association Test, European Journal of Higher Education IT, 2020-1, 2020.

2019

Strickroth, S. PLATON: Developing a Graphical Lesson Planning System for Prospective Teachers. Educ. Sci. 2019, 9, 254, doi: https://doi.org/10.3390/educsci9040254

Zender, R., Knoth, A. H., Fischer, M. F., Lucke, U.: "Potentials of Virtual Reality as an Instrument for Research and Education", i-com, 18.1 (2019), S. 3-15.

Kiy, A.; Wegner, D.; Lucke, U.: Learning Smart in Home: Acceptance of an intelligent personal assistant as virtual tutor. In e-learning & education (eleed), 2019, 13.

Knoth, A.; Kiy, A.; Müller, I.; Klein, M.: Competencies in Context: Students' Expectations and Reflections as Guided by the Mobile Application Reflect.UP.  Technology, Knowledge and Learning, doi: 10.1007/s10758-019-09407-8, 2019, ISSN: 2211-1670.

2018

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Ulrike Ising, Prisca Paulicke, Ulrike Lucke, Götz Schulze: Online-Arbeitsgemeinschaft zum Sachenrecht – Ein Pilotprojekt zur Erprobung von E-Learning in der juristischen Lehre, Zeitschrift für Didaktik der Rechtswissenschaft (ZDRW), Vol. 5, Nr. 2, 2018, S. 166-174.

Köhlmann, W.; Zinke, F.; Lucke, U.; Mazandarani, E.; Karlapp, M.: User Interface Filters for Tactile Braille Displays. Journal of Automata, Languages and Combinatorics, Volume 23, Numbers 1-3, S. 219-241, 2018.

Kiy, A.: Digitale Medien & Hochschul-Cloud: Eine vielversprechende Verbindung. e-learning & education (eleed) 12/2, 2018, ISSN: 1860-7470, (urn:nbn:de:0009-5-46594)

2017

Zoerner, D., Moebert T., Lucke U., "IT-gestütztes Training sozio-emotionaler Kognition für Menschen mit Autismus" in: Informatik Spektrum 40(02). Springer, Oktober 2017, S. 546-555.

Karlapp M., Mazandarani E., Lucke U., Zinke F., "Personalisierte Screenreader - Einfach, schnell und ohne Programmierkenntnisse", erscheint in: Informatik Spektrum. Springer, 2017

Karlapp, M., Köhlmann, W.: "Adaptation and Evaluation of a Virtual Classroom for Blind Users", i-com16.1 (2017), S. 45-55.

Kiy, A.; List, C.; Lucke, U.: "A Virtual Environment and Infrastructure to ensure future readiness of Data Centers". European Journal of Higher Education IT (EJHEIT) 2017-1.

2015

Kiy, A.; Geßner, H. Grünewald, F.; Lucke, U.: "A hybrid and modular framework for mobile campus applications", i-com 15/1, München : Oldenbourg Verlag, April 2015.
Lemcke, S.; Haedge, K.; Zender, R.; Lucke, U.: "RouteMe – A Multilevel Pervasive Game on Mobile Ad-hoc Routing", Personal and Ubiquitous Computing 19/3, London : Springer-Verlag, Mai 2015.
Zender, R.; Dittrich, A.; Höfler, J.; Lucke, U.: "Erfahrbares Programmieren durch den zielgerichten Einsatz von Flugdrohnen im Informatikunterricht", e-learning and education (eleed), Online, 2015.

S. Lemcke, K. Haedge, R. Zender, U. Lucke: “RouteMe – A Multilevel Pervasive Game on Mobile Ad-hoc Routing”, Personal and Ubiquitous Computing 19/3, London : Springer-Verlag, Mai 2015.

R. Zender, A. Dittrich, J. Höfler, U. Lucke: “Erfahrbares Programmieren durch den zielgerichten Einsatz von Flugdrohnen im Informatikunterricht”, erscheint in: e-learning and education (eleed), Online, 2015.

2014

 

U. Lucke, C. Rensing: “A survey on pervasive education”, Pervasive and Mobile Computing, Special Issue on Pervasive Education, Vol. 14, S. 3‐16, Elsevier, Oktober 2014.

R. Zender, R. Metzler, U. Lucke: “FreshUP ‐ A Pervasive Educational Game for Freshmen”, Pervasive and Mobile Computing, Special Issue on Pervasive Education, Vol. 14, S. 47‐56, Elsevier, Oktober 2014.

U. Lucke: “Technical approaches for the detection of criminal activities in online environments”, Oranienburger Schriften, S. 71‐82, Fachhochschule der Polizei des Landes Brandenburg, Januar 2014.

J. Hafer, A. Kiy, U. Lucke: "Moodle & Co. auf dem Weg zur Personal Learning Environment“, e‐learning & education (eleed), Iss. 10, 27 S., Oktober 2014. (urn:nbn:de:0009‐5‐40850)

W. Köhlmann: "Richtlinien zur barrierefreien Gestaltung virtueller Klassenzimmer für Blinde", Journal of Interactive and Cooperative Media (i‐com), Vol. 13, Nr. 3, S. 3‐11, Oldenbourg, November 2014.

2013

 

M. Hilse, U. Lucke: „Systematische Verankerung von E-Learning in der Breite der Hochschule, in Neues Handbuch Hochschullehre, Nr. D 3.26, Berlin : Raabe, Juni 2013.

R. Zender, J. Dehne, H. Geßner, U. Lucke: „RouteMe – Routing in Ad-hoc-Netzen als pervasives Lernspiel“, i-com 12/1, München : Oldenbourg Verlag, April 2013.

2012

 

U. Lucke, U. Schroeder: „Forschungsherausforderungen des E-Learning“, i-com 11/01, München : Oldenbourg Verlag , S. 1-2, März 2012.

U. Lucke, M. Specht: „Mobilität, Adaptivität und Kontextbewusstsein im E-Learning“, i-com 11/01, München : Oldenbourg Verlag , S. 26-29, März 2012.

R. Zender, U. Lucke: „Synchronisationsmechanismen in Mixed-Reality-Arrangements“, Zeitschrift für E-Learning, Vol. 7, Nr. 1, Wien : Studienverlag, März 2012.

2011

 

U. Lucke and R. Zender: „3D Interactions between Virtual Worlds and Real Life in an E-Learning Community”. In: Advances in Human-Computer Interaction, Vol. 2011, Hindawi Publishing, Mai 2011.