Therese Gesswein
Therese Gesswein
Research Scientist
Campus Golm
Karl-Liebknecht-Straße 24 - 25
14476 Potsdam
house 24, room 2.10
consulting hours
by arrangement
Academic and Professional Experience
Since 05/2023 | Research scientist in the Educational Psychology Research Group at the Department of Educational Sciences, University of Potsdam |
10/2016–03/2023 | Research scientist in the Department of Structure and Governance of the Educational System at DIPF | Leibniz Institute for Research and Information in Education |
01/2015–09/2016 | Student assistant in the Department of Structure and Governance of the Educational System at DIPF | Leibniz Institute for Research and Information in Education |
10/2014-12/2014 | Research internship in the Department of Structure and Governance of the Educational System at DIPF | Leibniz Institute for Research and Information in Education |
Education
10/2010–09/2016 | Diploma in Sociology (Dipl.-Soz.) with the subsidiary subjects Educational Science/Social Pedagogy and Economics, Technische Universität Dresden |
Research Focus
- School Improvement
- Educational Governance
- Organizational Learning
- Schools in Challenging Circumstances
Publications
Böse, S., Neumann, M., Gesswein, T., Lee, E. & Maaz, K. (2020). Impulse für die Schulentwicklung? Das Berliner Bonus-Programm zur Förderung von Schulen in "schwieriger" Lage - Befunde zur Akzeptanz, Umsetzung und den Auswirkungen des Programms aus der wissenschaftlichen Begleituntersuchung. In H.G. Holtappels, K. Lossen, E. Edele, F. Lauermann & N. McElvany (Hrsg.), Jahrbuch der Schulentwicklung. Band 21 (S. 147-175). Weinheim : Beltz Juventa.
Böse, S., Neumann, M., Gesswein, T., Lee, E., Brauckmann, S. & Maaz, K. (2018). Supporting schools in challenging circumstances in Germany. In C. Meyers & M. Darwin (Hrsg.), International perspectives on leading low-performing schools (S.189-216). Charlotte, NC : Information Age Publishing.
Böse, S., Neumann, M., Gesswein, T. & Maaz, K. (2017). Das Berliner Bonus-Programm zur Förderung von Schulen in schwieriger Lage - Eckpunkte des Programms und erste Ergebnisse der BONUS-Studie. In V. Manitius & P. Dobbelstein (Hrsg.), Schulentwicklungsarbeit in herausfordernden Lagen (S. 179-203). Münster : Waxmann.
Talks
Gesswein, T., Böse, S., Neumann, M. & Maaz, K. (2019, September). Wie können Schulen ihre Herausforderungen meistern? Die Kapazität organisationalen Lernens an Berliner Schulen in sozial deprivierter Lage. Vortrag auf der Sektionstagung empirische Bildungsforschung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF) sowie der Kommission Bildungsplanung, Bildungsorganisation und Bildungsrecht (KBBB), Münster, Deutschland.
Gesswein, T., Böse, S., Neumann, M. & Maaz, K. (2019, September). The Capacity for Organizational Learning of Schools in Challenging Circumstances in Germany. Vortrag auf der European Conference on Educational Research (ECER), Hamburg, Deutschland.