Dr. Simon Ohl
Research Scientist
Campus Golm
Karl-Liebknecht-Straße 24 - 25
14476 Potsdam
house 24, room 2.36
consulting hours
by arrangement
Academic and Professional Experiences
since 10/2021 | Academic associate in the field of educational psychology with specialisation in school teaching-learning processes at the Department of Educational Science at the University of Potsdam |
10/2017 – 09/2021 | Research associate in the Department of Structure and Governance of the Educational System at the DIPF | Leibniz Institute for Human Development and Educational Information |
11/2014 – 09/2017 | Student Assistant in the Department of Structure and Governance of the Education at the DIPF | Leibniz Institute for Human Development and Educational Information |
Education
06/2023 | Doctorate in Educational Sciences, University of Potsdam |
10/2014 – 09/2017 | Educational Science (M.A.), Free University of Berlin |
10/2010 – 09/2014 | Extracurricular Education (B.A.), Justus-Liebig-University Gießen |
Research Stays
03/2023 – 05/2023 | Research fellowship at the Graduate School of Education, Tokyo University and Kyoto University, Japan. |
Research Focus
- Adaptive teaching
- Teaching quality
- Community in individualized teaching
- Improving schools in challenging circumstances
Memberships
- American Educational Research Association (AERA)
- European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI)
- The German Educational Research Association (GERA)
- Society for Empirical Educational Research (GEBF)
- Individual Development and Adaptive Education of Children at Risk (IDeA)
Publications
Ohl, S., Karst, K., Sliwka, A. & Dumont, H. (2024). Eine Theorie der Veränderung für SchuMaS: Auf dem Weg zu einer gemeinsamen Wirklogik. In K. Maaz & A. Marx (Hrsg.), SchuMaS - Schule macht stark: Sozialraumorientierte Schul- und Unterrichtsentwicklung an Schulen in schwierigen Lagen. Aufbau und erste Arbeitsergebnisse des Forschungsverbunds (1. Auflage, S. 193–212). Waxmann.
Sliwka, A., Stöckler, C., Beigel, J., Ohl, S., Dumont, H., Karst, K. & Ostermayer, C. (2024). Von „Projektitis“ zu nachhaltigen Schulentwicklungsprozessen: Ko-Konstruktion, Kohärenz und systemischer Kapazitätsaufbau als handlungsleitende Konzepte. In K. Maaz & A. Marx (Hrsg.), SchuMaS - Schule macht stark: Sozialraumorientierte Schul- und Unterrichtsentwicklung an Schulen in schwierigen Lagen. Aufbau und erste Arbeitsergebnisse des Forschungsverbunds (1. Auflage, S. 213–223). Waxmann.
Ohl, S. & Dumont, H. (2024). Soziale Eingebundenheit im individualisierten Unterricht: Eine Experience-Sampling Studie. Unterrichtswissenschaft. Vorab-Onlinepublikation. https://doi.org/10.1007/s42010-024-00204-6
Ohl, S. (2023). Gemeinschaft im individualisierten Unterricht: Eine Mixed Methods Studie von Preisträger-Grundschulen des Deutschen Schulpreises [Dissertation]. Universität Potsdam.
Talks
Ohl, S. & Dumont, H. (2024, September). Transfer an Schulen in herausfordernder Lage nachhaltig gestalten. Symposium auf der Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Osnabrück, Deutschland.
Ohl, S., Gessweis, T. & Dumont, H. (2024, März). Die Gegenseitigkeit im Fokus: Vier Fragen an Research-Practice-Partnerships. Vortrag auf der 11. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Potsdam, Deutschland.
Ohl, S. & Spitta, M.-L. (2023, Oktober) Gemeinschaft und Individualisierung im adaptiven Unterricht – PASST! das zusammen?. Eingeladener Vortrag in der Veranstaltungsreihe Wissenschaft im Dialog des Instituts für Bildungsanalysen Baden-Württemberg (IBBW), Stuttgart.
Ohl, S. & Gessweis, T. (2023, September) Conceptual Perspectives on Research-Practice-Collaborations. Vortrag auf dem Symposium Building Bridges between Educational Research and School Practice: Lessons from Japan and Germany, Potsdam.
Ohl, S.& Dumont, H. (2023, August) Intraindividual dynamics between social relatedness and learning engagement. Vortrag auf der European Conference for Research on Learning and Instruction (EARLI), Thessaloniki, Griechenland.
Ohl, S. (2023, Mai) Individualized instruction and classroom community: A mixed method study on award-winning primary schools in Germany. Eingeladener Vortrag an der Graduate School of Education der Tokyo University, Japan.
Ohl, S. & Dumont, H. (2023, Februar). Gemeinschaft im individualisierten Unterricht: Zusammenhänge des Gemeinschaftsgefühls und der sozialen Eingebundenheit mit Merkmalen der individualisierten Unterrichtsgestaltung. Vortrag auf der 10. Tagung der der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Essen, Deutschland.
Ohl, S. & Dumont, H. (2020, April) Measuring Students' Perceptions of Adaptive Learning Environments: An Experience Sampling Study. Vortrag auf dem Annual Meeting of the American Educational Research Association (AERA), San Francisco, CA. (Conference Canceled)
Ohl, S. (2019, August). Community in Individualised Instruction. Roundtable auf der Conference of the Junior Researchers of EARLI (JURE), Aachen.
Ohl, S. (2018, September). Classroom Management im individuell fördernden Unterricht. Vortrag auf der Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Lüneburg.