
Florian Amon
Research Scientist
Campus Golm
Karl-Liebknecht-Str. 24-25
14476 Potsdam
house 24, room 2.34
consulting hours
by arrangement
Academic and Professional Experience
Since 03/2021 | Research Scientist in the Educational Psychology Research Group at the Department of Educational Sciences, University of Potsdam |
06/2016–07/2021 | Teacher at Max Delbrück Gymnasium, Berlin |
02/2015–06/2016 | Teacher training, 2nd SPS Berlin-Reinickendorf |
Since 2013 | Studies and Workshop Facilitation in the field of education in international cooperation (e.g., SIRIS Academic, UNICEF, GIZ GmbH, OneOffTech) |
07/2011–12/2012 | EZ Trainee in international cooperation in the education sector, German International Cooperation Society (GIZ) |
Education
06/2016 | State Examination for the teaching profession for secondary level schools, Berlin |
04/2004–05/2010 | Sociology and English (M.A.), University of Bamberg |
04/2004–01/2010 | Teacher Training for secondary level schools, University of Bamberg |
07/2006–01/2007 | College semester abroad, Universidad de Chile Santiago de Chile |
Research Focus
- Student feedback
- Adaptive teaching
- Participatory Action Research
- Education in the age of digitality
- Teacher training
Publications
Ripsas, S., Akerboom, M., Amon, F., Lindner, J. & Neumann, G. (2021). Sozial Verantwortlich Wirtschaften – Social Entrepreneurship: Ein Themenheft für Lehrkräfte (ab Klasse 8). Berlin: Free Pen Verlag.
Talks
Amon, F., Dumont, H. (2025, Januar). Partizipative Lehrkräftefortbildung: Impulse für die Weiterentwicklung adaptiven Unterrichts? Vortrag auf der CARN-D.A.CH-Tagung zum Thema “Forschungskompetenz und Aktionsforschung“, Wien, Österreich.
Amon, F., Dumont, H. (2024, Mai). Student feedback for Adaptive Teaching. Posterbeitrag auf der E-ADAPT Conference zum Thema „A European Theory-Practice-Collaboration for Adaptive Teaching“, Potsdam, Deutschland.
Amon, F., Dumont, H. (2023, September). Schüler*innenfeedback für adaptiven. Unterricht nutzen – (wie) funktioniert das im Alltag? Vortrag auf der 87. Sektionstagung der AEFP und KBBB zum Thema "Schule und Lehrkräfte. Bildung neu denken", Potsdam, Deutschland.
Amon, F., Block, P. (2022, November) Innovation benötigt Offenheit – Die partizipativ-forschende Fortbildung als Treiber digital gestützter Ansätze zwischen Forschung und Praxis. Vortrag auf der Konferenz Bildung Digitalisierung 2022 zum Thema "Taking Charge - Visionen für das System Schule", Berlin, Deutschland.
Amon, F. (2013, Dezember) Higher Education Sector Development. Vortrag im Rahmen des Development Cooperation Expert Block an der Olomouc University, Olomouc.
Amon, F. (2010, September) Young Learners as Best Practice in Global Education. Vortrag beim National Global Education Roundtable des North-South Center of the Council of Europe in Budapest.
Vorträge
Amon, F., Dumont, H. (2023, September). Schüler*innenfeedback für adaptiven. Unterricht nutzen – (wie) funktioniert das im Alltag? Vortrag auf der 87. Sektionstagung der AEFP und KBBB zum Thema "Schule und Lehrkräfte. Bildung neu denken", Potsdam, Deutschland.
Amon, F., Block, P. (2022, November) Innovation benötigt Offenheit – Die partizipativ-forschende Fortbildung als Treiber digital gestützter Ansätze zwischen Forschung und Praxis. Vortrag auf der Konferenz Bildung Digitalisierung 2022 zum Thema "Taking Charge - Visionen für das System Schule", Berlin, Deutschland.
Amon, F. (2013, Dezember) Higher Education Sector Development. Vortrag im Rahmen des Development Cooperation Expert Block an der Olomouc University, Olomouc.
Amon, F. (2010, September) Young Learners as Best Practice in Global Education. Vortrag beim National Global Education Roundtable des North-South Center of the Council of Europe in Budapest.
Awards and Fellowships
- Award as innovative teaching project by Potsdam University (2023): Hacks4SRL: Digitale Unterrichtshacks zur Förderung der Selbstregulation