Dr. Jana Jung (derzeit in Elternzeit)
Wissenschaftliche Mitarbeiterin
Campus Golm
Haus 24, Raum 1.64
Karl-Liebknecht-Str. 24-25
14476 Potsdam
consulting hours
nach Vereinbarung
Arbeits- und Forschungsschwerpunkte
- Partnerschaftsverläufe
- Lebenslaufforschung
- Bildungs- und Familiensoziologie
- Bildungsübergänge
- Methoden der empirischen Sozialforschung
Promotionsthema: Does youth matter? Partnership trajectories from late adolescence to middle adulthood and the influence of youth characteristics.
Publikationen
Jung, J. (submitted). Partnership trajectories and their consequences over the life course. Evidence from the German LifE Study.
Jung, J. (submitted). The intergenerational transmission of union instability over the life course.
Jung, J. (2021). Does youth matter? Long-term effects of youth characteristics on the diversity of partnership trajectories. Longitudinal and Life Course Studies, 12(2), 201–225. https://doi.org/10.1332/175795920X15980339169308
Gläßer, J., Lauterbach, W., & Berger, F. (2018). Predicting the timing of social transitions from personal, social and socio-economic resources of German adolescents. Comparative Population Studies, 43, 157–186. https://doi.org/DOI:https://doi.org/10.12765/CPoS-2018-11.
Lauterbach, W., & Gläßer, J. (2017). Allein erfolgreich oder allein prekär? Bildungs- und Berufsmerkmale junger Singles. Forum Erwachsenenbildung, 50(4), 20–25.
Lauterbach, W., Fend, H., & Gläßer, J. (2016). LifE. Lebensverläufe von der späten Kindheit ins fortgeschrittene Erwachsenenalter. Beschreibung einer Studie. Universitätsverlag.
Vortrag
- Gläßer, J. (2017). Does youth matter? How do characteristics relate to youth influence partnership biographies? Annual Conference of the Society for Longitudinal and Life Course Studies (SLLS) in Stirling, Scotland, October 12, 2017.
- Gläßer, J. (2017). Long-term effects of youth characteristics on the diversity of couple dynamics. 3rd International Conference on Transitions in Youth, Young Adulthood and Beyond (TREE) in Bern, Switzerland, September 29, 2017.
- Gläßer, J. (2016). Patterns of social life courses. Annual Conference of the Society for Longitudinal and Life Course Studies (SLLS) in Bamberg, Germany, October 7, 2016.
- Gläßer, J., Berger, F., & Lauterbach, W. (2016). Das Timing der sozialen Verselbstständigung. Langzeitprädikation des Timings von partnerschaftlichen Statuspassagen von der späten Adoleszenz bis ins frühe Erwachsenenalter. LifE-Tagung, Potsdam, 31. März 2015.
- Gläßer, J., Berger, F., & Lauterbach, W. (2015). Predicting the timing of the social transition to adulthood from personal and structural characteristics. Annual Conference of the Society for Longitudinal and Life Course Studies (SLLS) in Dublin, Ireland, October 20, 2015.
Werdegang
Abschlüsse
- 2012 - 2015 | Master of Arts in Erziehungswissenschaft an der Universität Potsdam
- 2008 - 2012 | Bachelor of Arts in Erziehungswissenschaft und Soziologie an der Universität Potsdam
Wissenschaftliche Tätigkeiten
- Seit April 2016 | wissenschaftliche Mitarbeiterin am Lehrstuhl für Sozialwissenschaftliche Bildungsforschung des Departments Erziehungswissenschaft an der Universität Potsdam.
- Juni 2015-März 2016 | wissenschaftliche Mitarbeiterin im LifE-Projekt
- Mär 2013 – Mai 2015 | WHK an der Universität Potsdam am Lehrstuhl für Sozialwissenschaftliche Bildungsforschung
- Jan 2012 – Dez 2014 | SHK im Projekt QS² „Qualitätssicherung Studienprogramme“ an der TU Berlin