Dr. Lena Keller
Wissenschaftliche Mitarbeiterin
Campus Golm
Karl-Liebknecht-Str. 24-25
Haus 24, Raum 1.62
14476 Potsdam
Sprechzeiten
nach Vereinbarung
Dissertation
The Interplay of Achievement and Achievement Motivation: Gender Differences in Math Top-Performers and Functional Relations [Link]
Publikationen
Chesaniuk, M., Haering, S., Roseman, J., Straßburger, V. M., Diversity Assessment Working Group, Stadler, G. (in press). Closing the gender and diversity data gap in the health sciences proposal for a Diversity Minimal Item Set (DiMIS). Sustainable Chemistry and Pharmacy.
Keller, L., Lüdtke, O., Preckel, F., & Brunner, M. (2023). Educational inequalities at the intersection of multiple social categories: An introduction and systematic review of the multilevel analysis of individual heterogeneity and discriminatory accuracy (MAIHDA) approach. Educational Psychology Review, 35, 31. https://doi.org/10.1007/s10648-023-09733-5
Brunner, M., Keller, L., Stallasch, S. E., Kretschmann, J., Hasl, A., Preckel, F., Lüdtke, O., & Hedges, L. V. (2023). Meta-analyzing individual participant data from studies with complex survey designs: A tutorial on using the two-stage approach for data from educational large-scale assessments. Research Synthesis Methods, 14(1), 5–35. https://doi.org/10.1002/jrsm.1584
Keller, L., Cortina, K. S., Müller, K., & Miller, K. F. (2022). Noticing and weighing alternatives in the reflection of regular classroom teaching: Evidence of expertise using mobile eye-tracking. Instructional Science, 50, 251–272. https://doi.org/10.1007/s11251-021-09570-5
Keller, L., Preckel, F., Eccles, J. S., & Brunner, M. (2022). Top-performing math students in 82 countries: An integrative data analysis of gender differences in achievement, achievement profiles, and achievement motivation. Journal of Educational Psychology, 114(5), 966–991. https://doi.org/10.1037/edu0000685. Frei zugängliche Version: 10.31234/osf.io/73wap
Keller, L., Preckel, F., & Brunner, M. (2021). Nonlinear relations between achievement and academic self-concepts in elementary and secondary school: An integrative data analysis across 13 countries. Journal of Educational Psychology, 113(3), 585–604. https://doi.org/10.1037/edu0000533. Frei zugängliche Version: 10.31234/osf.io/8z563
Oppermann, E., Keller, L., & Anders, Y. (2020). Geschlechtsunterschiede in der kindlichen MINT-Lernmotivation: Forschungsbefunde zu bestehenden Unterschieden und Einflussfaktoren. Diskurs Kindheits- und Jugendforschung / Discourse. Journal of Childhood and Adolescence Research, 1, 38–52. https://doi.org/10.3224/diskurs.v15i1.04
Matheis, S., Keller, L. K., Kronborg, L., Schmitt, M., & Preckel, F. (2019). Do stereotypes strike twice? Giftedness and gender stereotypes in pre-service teachers' beliefs about students' characteristics in Australia. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 48(2), 213–232. 10.1080/1359866X.2019.1576029
Oppermann, E.* & Keller, L.* (2018). Forschungsüberblick zu Geschlechtsunterschieden in der frühen MINT-Bildung. Expertise für die Stiftung „Haus der kleinen Forscher“. [Link]
Schmidt, I., Brunner, M., Keller, L., Scherrer, V., Wollschläger, R., Baudson, T. G., & Preckel, F. (2017). Profile formation of academic self-concept in elementary school students in grades 1 to 4. PLoS ONE, 12(5): e0177854. doi.org/10.1371/journal.pone.0177854
Kurzbiografie
07/2020 Promotion in Psychologie, Freie Universität Berlin
seit 03/2019 Wissenschaftliche Mitarbeiterin am Lehrstuhl für Quantitative Methoden in den Bildungswissenschaften, Universität Potsdam
07/2017–08/2017 Forschungsaufenthalt, Monash University, Melbourne, Dr. Leonie Kronborg
10/2016–12/2016 Forschungsaufenthalt, University of Michigan, Ann Arbor, Prof. Dr. Kai S. Cortina
05/2016 Forschungsaufenthalt, University of California, Irvine, Prof. Dr. Jacquelynne S. Eccles
2015 MSc in Psychologie, Universität Trier
09/2013–01/2014 Auslandssemester, Stockholm University
2012 BSc in Psychologie, Goethe-Universität Frankfurt a. M.
Stipendien und Auszeichnungen
2022 GEBF-Nachwuchspreis in der Kategorie Post-Docs
2015–2018 Stipendiatin der International Max Planck Research School on the Life Course (LIFE)
2016 Auszeichnung für den besten Vortrag, 3. BIEN-Jahrestagung, Berlin
2009–2015 Stipendiatin der Studienstiftung des deutschen Volkes
Konferenzbeiträge
Keller, L., Cortina, K. S., Müller, K., & Miller, K. F. (2022). Noticing and weighing alternatives in the reflection of teaching: Evidence of expertise using mobile eye-tracking. Vortrag auf dem American Educational Research Association (AERA) Annual Meeting, San Diego, USA.
Keller, L., Lüdtke, O., Preckel, F., & Brunner, M. (2022). Gender and beyond: Introducing a multilevel approach for modeling educational inequalities on the intersection of multiple social identities. Vortrag auf der 9. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Bamberg.
Keller, L., & Brunner, M. (2022). Intersektionalität in Bildungskontexten: Quantitative Ansätze und Befunde. Symposium auf der 9. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Bamberg.
Keller, L., Preckel, F., & Brunner, M. (2021). Alles linear? Eine Untersuchung des funktionalen Zusammenhangs zwischen Leistung und akademischem Selbstkonzept im Rahmen einer integrativen Datenanalyse. Vortrag auf der digiGEBF21 der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung.
Stallasch, S., Keller, L., & Brunner, M. (2021). From tools to theories: Wie nehmen statistische Modelle Einfluss auf unseren Erkenntnisgewinn? Symposium auf der digiGEBF21 Thementagung "Methodische Herausforderungen in der empirischen Bildungsforschung" der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF).
Keller, L., Preckel, F., Eccles, J. S., & Brunner, M. (2021). Gender differences in top-performing math students’ achievement and motivation: An IPD meta-analysis. Vortrag auf der Research Synthesis & Big Data Conference, ZPID.
Keller, L., Preckel, F., Eccles, J. S., & Brunner, M. (2020). Top-performing math students worldwide: A meta-analysis of gender differences in achievement and motivation. Vortrag akzeptiert für das American Educational Research Association (AERA) Annual Meeting, San Francisco, USA. (Abgesagt aufgrund der COVID-19 Pandemie)
Keller, L., Preckel, F., & Brunner, M. (2020). Alles linear? Eine Untersuchung des funktionalen Zusammenhangs zwischen Leistung und akademischem Selbstkonzept im Rahmen einer integrativen Datenanalyse. Vortrag akzeptiert bei der 8. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Potsdam. (Abgesagt aufgrund der COVID-19 Pandemie)
Stallasch, S., Keller, L., & Brunner, M. (2020). From tools to theories: Wie nehmen statistische Modelle Einfluss auf unseren Erkenntnisgewinn? Symposium akzeptiert bei der 8. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Potsdam. (Abgesagt aufgrund der COVID-19 Pandemie)
Preckel, F. , Keller, L., Eccles, J. S. & Brunner, M. (2019). Top 5% math students worldwide: A meta-analysis of gender differences in achievement and motivation. Vortrag auf der 18. Tagung der European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Aachen.
Keller, L., Preckel, F., Eccles, J. S., & Brunner, M. (2018). Wer gehört zu den SpitzenleisterInnen in Mathematik? Eine Metaanalyse der Geschlechtsunterschiede in Leistung und Leistungsmotivation von Schülerinnen und Schülern weltweit. Vortrag auf der 6. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Basel.
Keller, L., Preckel, F., Eccles, J. S., & Brunner, M. (2017). Top in Mathe und noch besser im Lesen? Eine internationale Metaanalyse der Geschlechtsunterschiede in der Leistung und Leistungsmotivation von Mathematik-Spitzenleistern. Vortrag auf der gemeinsamen Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie Pädagogische Psychologie (PAEPSY), Münster.
Keller, L., Preckel, F., Eccles, J. S., & Brunner, M. (2017). Top-performing math students' achievement and achievement motivation around the world: A meta-analysis. Vortrag auf der 22nd Biennial World Conference des World Council for Gifted and Talented Children (WCGTC), Sydney, Australien.
Keller, L., Preckel, F., & Brunner, M. (2017). Alles linear? Der funktionale Zusammenhang zwischen Leistung und akademischem Selbstkonzept bei jüngeren und älteren Schülern im internationalen Vergleich. Vortrag auf der 5. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Heidelberg.
Keller, L., & Oppermann, E. (2017). Domänenspezifische Motivation im Bildungsverlauf. Symposium auf der 5. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Heidelberg.
Keller, L., Preckel, F., Eccles, J. S., & Brunner, M. (2016). Characteristics of mathematically top-performing girls and boys around the world: Gender differences in achievement and achievement motivation.Vortrag auf der 3. Jahrestagung des Berlin Interdisciplinary Education Research Networks (BIEN), Berlin.
Schmidt, I., Scherrer, V., Keller, L., & Preckel, F. (August 2015). Academic self-concept in elementary school: Integrating the nested Marsh/Shavelson and the I/E model to understand its development. Vortrag auf der 8. SELF Biennial International Conference, Kiel.
Schmidt, I., Scherrer, V., Keller, L., & Preckel, F. (März 2015). Die Ausbildung akademischer Selbstkonzeptprofile bei Grundschulkindern: Eine Überprüfung des genesteten Marsh/Shavelson Modells. Vortrag auf der 3. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Bochum.