Julian Bucher
Wissenschaftlicher Mitarbeiter (z. T. Drittmittel)
Campus Golm
Karl-Liebknecht-Straße 24-25
Haus 24, Raum 1.50
14476 Potsdam
consulting hours
nach Vereinbarung
(z. T. ) Wissenschaftlicher Mitarbeiter im Projekt "LemaS"
Arbeits- und Forschungsschwerpunkte:
- Lesson Study
- Evidenzbasierte Unterrichtsentwicklung
Werdegang:
seit Februar 2022 | Wissenschaftlicher Mitarbeiter der Professur für Empirische Unterrichts- und Interventionsforschung und (z. T.) im BMBF-Projekt Lemas „Leistung macht Schule“, Teilprojekt Lesson-Study: Leistungsstarke Kinder im Grundschulunterricht fördern – Kooperative Unterrichtsentwicklung durch die Lesson-Study-Methode April-September 2023: Forschungsaufenthalt an der Universität Nagoya, Japan | ||||||||||||||||||
2019-2021 | Master of Education, Profillinie Lehramt Gymnasium (Mathematik & Informatik), Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg Januar-August 2021: Forschungsaufenthalt an der Universität Kyoto, Japan | ||||||||||||||||||
2019-2020 | Studentische Hilfskraft am Institut für Bildungswissenschaften der Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg | ||||||||||||||||||
2015-2019 | Bachelor of Science, Mathematik, Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg | ||||||||||||||||||
2015-2019 | Bachelor of Science, Angewandte Informatik, Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg |
Publikationen:
Konferenzbeiträge:
Bucher, J., Kager, K. & Vock, M. (2024, September 24-26). Learnings from Japanese jissen kiroku [practice reports]: A neglected practice in worldwide lesson-study-adaptions? [Conference session]. WALS 2024 International Conference at Center of Excellence, Kazakhstan.
Bucher, J. , Kager, K. & Vock, M. (2024, August 23-25). Effective professional development through Lesson Study: What can we learn from Japan? [Conference session]. EARLI SIG18 2024 International Conference at Nicosia, Cyprus.
Bucher, J., Kager, K. & Vock, M. (2024, March 18-20). Was und wie lernen japanische Lehrkräfte mit Hilfe der Lesson-Study-Methode? [Poster session]. 11th. GEBF Conference at Potsdam University, Germany.
Kager, K., Bolli, S., Bucher, J. & Vock, M. (2023, November 27-29). Lesson Study – the Game: Introducing teachers to Lesson Study by playing a collaborative board game. [Conference workshop]. WALS 2023 International Conference at Zwolle, The Netherlands.
Bucher, J., Kager, K. & Vock, M. (2023, November 27-29). A systematic review of the literature on Lesson Study in Germany: A professional development approach under the radar of research? [Conference session]. WALS 2023 International Conference at Zwolle, The Netherlands.
Bucher, J., Kager, K., Bolli, S., Kalinowski, E. & Vock, M. (2022, September 20-22). A qualitative interview study about general conditions for a successful and sustainable implementation of Lesson Study in German primary schools [Conference session]. WALS 2022 International Conference at University Kebangsaan, Malaysia.
Zeitschriften:
Vock, M., Bucher, J., Kager, K. (2024) Challenges and solutions when implementing lesson study from the perspectiv of German primary school. International Journal for Lesson and Learning Studies, 13 (5), https://doi.org/10.1108/IJLLS-05-2024-0101
Bucher, J., Kager, K., & Vock, M. (2024). A systematic review of the literature on lesson study in Germany: A professional development approach under the radar of research? International Journal for Lesson and Learning Studies, 13(5), 35-48. https://doi.org/10.1108/IJLLS-10-2023-0138
Lesson-Study-Materialien:
Vock, M, Kager, K., Bolli, S., Bucher, J., Jurczok, A. & Kalinowski, E. (2024). Das Lesson-Study-Handbuch: Kooperative Unterrichtsentwicklung Schritt für Schritt. Friedrich Verlag.
Vock, M, Kager, K., Bolli, S., Bucher, J. & Jurczok, A. (2024). Lesson Study - Das Brettspiel [Board game]. Universitätsverlag Potsdam. https://doi.org/10.25932/publishup-63272