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e-spaces | sp@zi | e-spacios

Annette Gerstenberg, Friederike Schulz & Ulrike Leder

Asterix Coronavirus
Photo: Ferry, Jean-Yves/ Conrad, Didier (2017): Asterix et la Transitalique, Les Editions Albert René, S.17

Bienvenue! Benvenuti! ¡Bienvenidos!

...to our  e-spaces | sp@zi | e-spaciosproject, the online learning platform for Romance Language history.

We would like to promote e-learning at Potsdam University separately to the requirements brought about by the Corona semesters. For this reason, in the Wintersemester 19/20 we had aleady set the wheels in motion by creating a project designed particularly for you, Romance Languages bachelor students .

The history of Romance Languages is fascinating... but not without its complexities, such as the inescapable relation to Latin. We’d like to point out that this is not a Latin course! The history of Romance Languages does not end with the demise of the Roman empire, in fact, it is far from over.

In  e-spaces | sp@zi | e-spacios we have created different learning spaces: multilingualism, media, norms and politics. These spaces contain short e-lessons and further material, which will introduce you to many important and interesting aspects of the development of Romance Languages from 753AD until today in chronological order:

  • We begin in antiquity, as the Roman Empire spread across Europe and brought the language of Latin to the Etruscans, the Gauls, the Iberians and many other communities, who at the time were speaking lots of different languages.
  • The second era is the Middle Ages, during which Romance Languages developed and were recognised as languages in their own right, eclipsing Latin on the international stage.
  • In the early modern age, seamen brought Romance Languages with them as they travelled to new continents, leading to Romance Languages being spoken in all continents today.
  • The last significant era began with the French Revolution, which has influenced our society so much that we can consider the last 231 years as one era. This also includes more recent developments.

Furthermore, you can test everything you’ve learned on the course at any point.

Any relevant further suggestions for course content are more than welcome, and in particular we’re looking forward to answering your questions from the course.

We hope you enjoy learning about the history of Romance Languages through the course!

PS: Yes, the roman race-chariot driver in Asterix comics is actually called Coronavirus, although in the German translation he’s given as Caligarius.

Asterix Coronavirus
Photo: Ferry, Jean-Yves/ Conrad, Didier (2017): Asterix et la Transitalique, Les Editions Albert René, S.17

Interested?

The moodle UP course e-spaces | sp@zi | e-spacios is ready and waiting!

...in unserem Projekt e-spaces | sp@zi | e-spacios, den online-Lernräumen zur Romanischen Sprachgeschichte.

Wir möchten das e-learning an der Uni Potsdam gern unabhängig vom Corona-Semester fördern. In diesem Zusammenhang haben wir im Wintersemester 2019/20 ein Projekt konzipiert, das für Sie, die Bachelor-Studierenden der Romanischen Sprachen, zugeschnitten ist.

Die Geschichte der Romanischen Sprachen ist faszinierend ... hat allerdings auch so ihre Komplexitäten wie z.B. den starken Bezug zum Latein. - Bereits hier kurz angemerkt: Dies ist kein Lateinkurs! Die Geschichte der romanischen Sprachen endet nicht mit dem Untergang des Römischen Reichs. Sie ist noch nicht abgeschlossen.

...in den e-spaces | sp@zi | e-spacios haben wir verschiedene Lernräume gestaltet: Mehrsprachigkeit, Medien, Normen und Politik. Diese Räume beinhalten kurze e-Lektionen und weitere Materialen, die Ihnen viele wichtige und spannende Aspekte der Entwicklung der romanischen Sprachen von 753 v.Chr. bis heute in chronologischer Reihenfolge vorstellen:

  • Wir beginnen in der Antike, als das Römische Reich sich über weite Teile Europas verbreitet und sein lateinische Sprache zu den Estruskern, Galliern, Iberern und viele an deren Völkern bringt, die viele andere Sprachen sprechen.
  • Die zweite Epoche ist das Mittelalter, in der sich die romanischen Sprachen als eigenständige Sprachen herausbilden und die Rolle des Lateins zurückdrängen.
  • In der Frühen Neuzeit bringen Seefahrer die romanischen Sprachen auf neue Kontinente, wodurch sie heute auf allen Kontinenten gesprochen werden.
  • Als Ausgangspunkt für die letzte große Epoche nehmen wir die Französische Revolution, die unsere Gesellschaft so sehr geprägt hat, dass wir die letzten 231 Jahre als eine Epochen ansehen können. Dabei werden auch Entwicklungen der letzten Jahre aufgegriffen.

Weiterhin haben Sie die Möglichkeit Ihr erworbenes Wissen jederzeit zu testen.

Sie sind herzlich dazu eingeladen uns weitere Anregungen für das aufbereitete Wissen zu geben und vor allem: viele Fragen zu stellen.

Viel Freude bei Lernen wünschen Ihnen!

PS: Ja, der römische Rennfahrer im Asterix-Comic heißt tatsächlich Coronavirus, in der deutschen Übersetzung allerdings Caligarius.

Haben wir Ihr Interesse geweckt?

Sie können ab sofort den Kurs e-spaces | sp@zi | e-spacios auf Moodle UP besuchen.