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Julian Hamann, Prof. Dr.

Projektbeschreibung

In his current projects, Julian Hamann examines various arenas of the production and (e)valuation of academic knowledge. Among them are professorial appointment procedures that construct discursive subject positions and institutionalize disciplinary developments. Another arena are academic obituaries. This is a genre that constructs and evaluates lifetime achievements in academia. A comparative perspective relates the evaluation of academic personnel between countries, disciplines, and over time.


In aktuellen Projekten erforscht Julian Hamann verschiedene Arenen der Produktion und (Be-)Wertung akademischen Wissens. Dazu gehören Berufungsverfahren, in denen diskursive Subjektpositionen konstituiert und disziplinäre Entwicklungen institutionalisiert werden. Eine weitere Arena sind akademische Nachrufe; ein Genre, in dem wissenschaftliche Lebensleistungen konstruiert und bewertet werden. Hier setzt eine komparative Perspektive Bewertungen des wissenschaftlichen Personals zwischen Ländern, Disziplinen und im Zeitverlauf ins Verhältnis.

In his current projects, Julian Hamann examines various arenas of the production and (e)valuation of academic knowledge. Among them are professorial appointment procedures that construct discursive subject positions and institutionalize disciplinary developments. Another arena are academic obituaries. This is a genre that constructs and evaluates lifetime achievements in academia. A comparative perspective relates the evaluation of academic personnel between countries, disciplines, and over time.

Biografie

Since 2021: Juniorprofessor for higher education research at the Department of Education Studies, Humboldt-University Berlin
2021: Habilitation (venia: Soziologie), Leibniz University Hannover
2018-2021: Postdoc in the working group Methodology of Higher Education and Science Research at the Leibniz Center for Science and Society, Leibniz University Hannover
2016: Postdoctoral Fellow at the Department of Sociology, Harvard University, Cambridge, USA
2015-2018: Principal Investigator at the Department of Science Studies at the Forum Internationale Wissenschaft, University of Bonn
2014-2015: Postdoctoral Research Fellow of the Alexander von Humboldt Foundation, University of Warwick, UK, and Northeastern University, Boston, USA
2014: PhD, University of Bamberg

Seit 2021: Juniorprofessor für Hochschulforschung am Institut für Erziehungswissenschaften, Humboldt-Universität zu Berlin
2021: Habilitation (venia: Soziologie), Leibniz Universität Hannover
2018-2021: Postdoc in der Arbeitsgruppe Methodologie der Hochschul- und Wissenschaftsforschung am Leibniz Forschungszentrum Wissenschaft und Gesellschaft, Leibniz Universität Hannover
2016: Postdoctoral Fellow am Department of Sociology, Harvard University, Cambridge, USA
2015-2018: Principal Investigator in der Abteilung Wissenschaftsforschung am Forum Internationale Wissenschaft, Universität Bonn
2014-2015: Postdoctoral Research Fellow der Alexander von Humboldt Stiftung, University of Warwick, UK und Northeastern University, Boston, USA
2014: Promotion, Universität Bamberg

Since 2021: Juniorprofessor for higher education research at the Department of Education Studies, Humboldt-University Berlin
2021: Habilitation (venia: Soziologie), Leibniz University Hannover
2018-2021: Postdoc in the working group Methodology of Higher Education and Science Research at the Leibniz Center for Science and Society, Leibniz University Hannover
2016: Postdoctoral Fellow at the Department of Sociology, Harvard University, Cambridge, USA
2015-2018: Principal Investigator at the Department of Science Studies at the Forum Internationale Wissenschaft, University of Bonn
2014-2015: Postdoctoral Research Fellow of the Alexander von Humboldt Foundation, University of Warwick, UK, and Northeastern University, Boston, USA
2014: PhD, University of Bamberg

Forschungsschwerpunkte

Wissenschaftssoziologie und Soziologie wissenschaftlichen Wissens, insbesondere Soziologie der Sozial- und Geisteswissenschaften.
 

Publikationen

  • Ploder, A., & Hamann, J. (Eds.) (2021). Practices of Ethnographic Research. Special issue of the Journal of Contemporary Ethnography, 50/1.
  • Hamann, J., & Beljean, S. (2021). Career Gatekeeping in Cultural Fields. American Journal of Cultural Sociology 9(1), 43-69.
  • Hamann, J., Schubert, J. (2021). Was heißt und wie bewertet man die gesellschaftliche Relevanz der Wissenschaft? In D. Kaldewey (ed.), Wissenschaftsforschung. Grundbegriffe, Forschungsfelder und Forschungsfragen. Berlin: de Gruyter.
  • Hamann, J. (2020). Governance by Numbers. A Panopticon Reversed? Politics and Governance 8(2), 68-71.
  • Hamann, J., Schmidt-Wellenburg, C. (2020). The Double Function of Rankings. Consecration and Dispositif in Transnational Academic Fields. In C. Schmidt-Wellenburg & S. Bernhard (ed.), Charting Transnational Fields. Methodology for a Political Sociology (pp. 160-177). London: Routledge.
  • Hamann, J., & Maeße, J. (Eds.). (2019). Diskurs, Feld, Subjektivierung. Empirische und theoretische Fragen. Special Issue of the Zeitschrift für Diskursforschung, 1/2019.
  • Hamann, J. (2019). The Making of Professors. Assessment and Recognition in Academic Recruitment. Social Studies of Science 49(6), 919-941.
  • Angermuller, J., & Hamann, J. (2019). The celebrity logics of the academic field. The unequal distribution of citation visibility of Applied Linguistics professors in Germany, France, and the United Kingdom. Zeitschrift für Diskursforschung 1/2019, 77-93.
  • Hamann, J. (2019). Zum Auftritt der Figur ‘Professor’ in Berufungsverfahren. In T. Etzemüller (Ed.), Der Auftritt. Performanz in der Wissenschaft (pp. 291-306). Bielefeld: transcript.
  • Hamann, J. (2018). Boundary Work between Two Cultures. Demarcating the Modern Geisteswissenschaften. History of Humanities 3(1), 27-38.
  • Autorenkollektiv. (2018). Aktuelle Herausforderungen der Wissenschafts- und Hochschulforschung. Eine kollektive Standortbestimmung. Soziologie 47(2), 187-203.
  • Hamann, J., & Suckert, L. (2018). Temporality in Discourse. Methodological Challenges and a Suggestion for a Quantified Qualitative Approach. Forum Qualitative Sozialforschung 19(2), Art. 2.
  • Hamann, J., Maeße, J., Scholz, R., & Angermuller, J. (2018). The academic dispositif. Towards a context-centred discourse analysis. In R. Scholz (Ed.), Quantifying Approaches to Discourse for Social Scientists (pp. 51-87). New York: Palgrave Macmillan.
  • Hamann, J. (2018). The production of research elites. Research performance assessment in the United Kingdom. In R. Bloch, A. Mitterle, C. Paradeise, & T. Peter (Eds.), Universities and the Production of Elites. Discourses, Policies, and Strategies of Excellence and Stratification in Higher Education (pp. 175-199). New York: Palgrave Macmillan.
  • Hamann, J., & Zimmer, L. M. (2017). The Internationality Imperative in Academia. The Ascend of Internationality as an Academic Virtue. Higher Education Research & Development 36(7), 1418-1432.
  • Hamann, J., & Beljean, S. (2017). Academic evaluation in higher education. In P. Teixeira & J. C. Shin (Eds.), Encyclopedia of International Higher Education Systems and Institutions. Dordrecht: Springer.
  • Hamann, J. (2016). The visible hand of research performance assessment. Higher Education 72(6), 761-779.
  • Hamann, J. (2016). ‘Let us salute one of our kind’. How academic obituaries consecrate research biographies. Poetics 56(3), 1-14.
  • Hamann, J., Maeße, J., Gengnagel, V., & Hirschfeld, A. (Eds.). (2016). Macht in Wissenschaft und Gesellschaft. Diskurs- und feldanalytische Perspektiven. Wiesbaden: Springer.
  • Hamann, J. (2015). Die Geisteswissenschaften und ihr Bildungsdiskurs. Zur Kartierung eines vernachlässigten Gebiets der Wissenschaftssoziologie. Zeitschrift für Soziologie 44(3), 180-196.
  • Hamann, J. (2014). Die Bildung der Geisteswissenschaften. Zur Genese einer sozialen Konstruktion zwischen Diskurs und Feld. Konstanz: UVK.